Tradedoubler – bubblan som är på väg att sprängas!

Med risk för att få mycket skit så måste jag ändå varna för Tradedoubler både som investering och som marknadsföringskanal. Sammanfattningsvis är Tradedoubler en överprissatt, överskattad och förlegad Internetdinosaurie som inom 3-5 år kommer att gå samma öde till mötes som sina föregångare. Tradedoublers istid är här och bolaget är lika lite anpassat till den som Tyrannosaurus Rex var på sin tid.

För den som funderar på att använda sig av Tradedoubler vill jag särskilt påpeka att det långt ifrån alltid är värt besväret. Tradedoublers säljare kommer naturligtvis att lova guld och gröna skogar, men du kommer aldrig få dem att garantera något i sina avtal. Har testat själv i ett av mina bolag och resultatet blev noll och intet. Detta trots att Tradedoubler säger sig ha över 100 000 aktiva affiliates i sitt nätverk.

Mjukvaran som skulle säljas via detta nätverk säljer som smör i solsken vid direktförsäljning och via alla andra affiliates, men Tradedoubler levererade bara 8 sålda licenser under hela 6 månader trots att nästan 2 000 av deras affiliates påstods marknadsförda mjukvaran. Kostnaden för detta äventyr uppgick till 350 000 kronor som efter 3 månaders mycket hårda förhandlingar sattes ner till 200 000 kronor. Trots det uppenbara misslyckandet från Tradedoublers sida fanns ingen som helst vilja att ta bort fasta avgifter för tillgång till systemet eller på annat sätt visa någon goodwill.

Frågan du säkert ställer dig nu är om jag skriver detta bara för att jag är missnöjd. Svaret är – Nej! Men, hade Tradedoubler lyckats leverera någonting av det de lovat, eller visat någon form av välvilja så hade jag nog inte orkat bry mig. ”Live and let live” – är min normala inställning i sådana här fall. Det tar helt enkelt för mycket energi att bry sig om saker som är fel och jag har mycket annat att fokusera på. Man måste ta lite risker och allt man provar funkar helt enkelt inte – ”That´s business!”

Faktum kvarstår dock och det är att Tradedoubler även ur ett rent objektivt perspektiv definitivt har sett sina glansdagar passera. Deras misslyckande bekräftade tyvärr bara det jag redan trodde.

Enligt min mening så gjorde de institutioner som tackade nej till budet från AOL sitt livs sämsta affär! I och för sig lätt att säga nu när kursen gått ner från 240 till 120 kronor per aktie. Hade de överhuvudtaget förstått någonting om vad som driver Internet så hade de, precis som grundarna av Tradedoubler, tagit pengarna och sprungit! En av de stora poängerna är att man på Internet kan marknadsföra sig väldigt billigt. Tradedoublers affärsmodell är alldeles för dyr och bygger på en okunskap om värdet av denna marknadsföring. Det gick att ta ut höga marginaler för 2-3 år sedan när köparna inte förstod bättre och det kommer att gå 1-2 år till, men sedan är det definitivt slut.

Kostnaderna för att använda Tradedoubler är som sagt ohållbart höga. Dels tar Tradedoubler en transaktionsavgift för att använda systemet på mellan 5-15 öre per transaktion (registrerat klick), dels tar man ca 30 % på toppen av den ersättning som affiliaten som ingår i nätverket skall ha. Med andra ord kostar det över 130 kronor om du vill ge affiliaten 100 kronor i provision. I längden så kommer detta inte att hålla eftersom det är affiliaten som gör grovjobbet. De marginaler som Tradedoubler har idag kommer att krympa dramatiskt. Min uppskattning är att vi redan om 1-2 år kommer att se hur Tradedoubler måste gå ner från 30 % marginal på omsättningen i sitt affiliatenätverk till ca 2-5 % och det kommer att kännas! Som lök på laxen så ökar nu konkurrensen från mindre affiliatenätverk där kostnaden för att vara med redan är betydligt lägre.

Och, som om det inte skulle räcka så har Google redan ett affiliatenätverk i sin Adwordslösning som är både billigare och bättre. Google har dessutom i och med köpet av Doubleclick blivit en aktör som konkurrerar fullt ut med Tradedoubler. För att sätta spiken i kistan så har Google även meddelat att de från och med 2009 inte längre kommer att ge provision på försäljning av sponsrade länkar till mellanhänder utan vill sälja dessa helt själva – hur går det då med Tradedoublers 600 miljoner kronors förvärv av The Search Works som enbart ägnar sig åt just detta?

Slutligen så kan man ju naturligtvis även dra sina egna slutsatser av att Tradedoubler sjunkit mer än index det senaste halvåret och de avhopp som skett av alla de som kände Tradedoubler som bolag och Internets dynamik bäst. Min uppfattning? Gör som grundarna och de flesta nyckelpersoner i ledningen – ta pengarna och spring!

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

OBS! Denna post skrevs i maj 2008, dvs långt innan jag startade WordOn som är ett mer transparent och kundfokuserat företag inom resultatbaserad marknadsföring på Internet!

10 tankar kring ”Tradedoubler – bubblan som är på väg att sprängas!

  1. Mathias

    Kan inte annat än hålla med… vet inte hur många tusen vi betalat till tradedoubler för helt värdelös konvertering. Det finns fler nätverk att prova på istället, zanox, agent interactive, advertising.com adfair.com m.fl.

  2. Samuel Sylvander

    Det man kan ifrågasätta är fasta debiteringar samt uppstartsdebiteringar? Varför vågar in TD och de övriga slipa sådana avgifter?

    Vad gäller fler olika nätverk så ploppar det ju upp nya nätverk hela tiden så helt lätt är det ju inte att välja nätverk som har hög kvalitét.

  3. Anders

    Du är uppenbart missnöjd med TradeDoubler. Jag vet inte varför såklart, men någonstans handlar det om förväntingar. Dvs dina. Vad du än säljer så kommer du konkurrera med andra annonsörer om affilaites. Dell, Apple, HP, Telia, Svenska Spel, Vingresor mfl får fantastisk ROI genom att vara med i nätverket som annonsör. Pga att de genererar stora pengar till affiliates. Om du inte gerererar de pengarna (genom attraktiviteten i ditt erbjudande osv) så får du ingen framgång i nätverket. Med andra ord: de stora annonsörerna slår ut de små…. Jag finner din förutsägelse om marginalpress kraftigt överdriven, så ser det inte ut i USA och 25-30 % har det kostat sedan 1999 – även konkurrerande nätverk tar ut detta.

  4. Stefan Mahlstein

    Eftersom du verkar känna till i vilken utsträckning Dell, Apple mfl får en bra ROI eller inte så kan jag inte annat än utgå ifrån att du jobbar för Tradedoubler. Men, det är klart att jag kan ha fel där.

    Visst är det så att förväntningarnas eventuella infriande har betydelse för om man är nöjd eller inte. Samtidigt så borde man kunna förvänta sig att de som har erfarenheten av nätverket, dvs Tradedoubler själva, borde kunna sätta dessa på rätt nivå. Det gjorde de definitivt inte i mitt fall utan lovade både guld och gröna skogar som jag faktiskt tog med en stor nypa salt. 8 försäljningar från 2 000 affiliates på 6 månader talar enligt min mening sitt tydliga språk oavsett erbjudande.

    Dessutom så gavs det från Tradedoubler sida inga som helst förslag till förbättringar eller förändringar av erbjudandet utan när införsäljningen av nätverket var gjort då var de nöjda och glada med sitt. Vid diskussionerna som följde redan efter 3 månader så vägrade de komma till någon form av så kallad ”amicable solution” och hänvisade enbart till att avtalet löpte på 6 månader med de fasta avgifter som gällde.

    Med andra ord kvarstår min uppfattning att Tradedoubler är väldigt bra på införsäljningen, men urusla på leverans vad gäller resultat. Tradedoubler levererar enligt min mening inget verkligt mervärde utan det enda värde som levereras till kunderna är det värde som affiliates står för i form av trafik och avslut. Ur det perspektivet är en provision till Tradedoubler på 30 % helt sjukt hög.

    Din hänvisning till att man i USA fortfarande tar 25-30 % är rätt ointressant med tanke på att kunskapen om Internet och därför även marknadsföringen via denna kanal ständigt utvecklas. Enligt min mening kommer man på sikt inte att kunna ta dessa provisioner enbart genom att tillhandahålla ett system som skapar kontakt mellan köpare och säljare av marknadsföring.

    En ganska lätt jämförelse kan göras med kontakten mellan köpare och säljare på finansmarknaden. Innan nätmäklare som Avanza slog rot så kunde bankerna ta höga avgifter för rena transaktionstjänster som exempelvis aktiehandel där bankerna egentligen inte tillför något mervärde. Nu går det inte längre!

    Att idag sätta upp ett liknande system som det Tradedoubler säljer kostar i runda slängar 5-10 miljoner kronor. Dessutom är tekniken både enklare att använda och att drifta. Detta innebär att inträdesbarriären är mycket längre än den var när Tradedoubler började vilket i sin tur kommer att öka konkurrensen dramatiskt. Ökad konkurrens ger prispress!

  5. Magnus

    Jag skulle bara vilja tillägga att som affiliate så är Tradedoubler också en riktigt dålig samarbetspartner. Bara interfacet är ju i princip omöjligt och kräver ganska lång tid att sätta sig in i även för någon som är hyfsat tech-savy. Verifieringen av webplatser fungerar ju dessutom uruselt och om man sitter på många små sajter istället för en stor har man hur mycket arbete som helst framför sig.

    Att man helt saknar insyn är också ett problem, jag har helt enkelt inte något förtroende för TD eftersom jag inte vet att det sköts rätt. Jag upplever att jag får sales och leads som inte genererar några pengar och det finns inget sätt att kontrollera utan att faktiskt köpa själv.

  6. Pingback: Tradedoubler är en stor besvikelse - Aktier och Fonder

  7. Lars Andersson

    För oss som Publishers tillhör TD de främsta nätverken. Inte minst som ett resultat av mängden annonsörer. Inte heller tillhör de dem som betalar sämst. Snarare tvärtom, åtminstone tillhör de den övre kvartilen men ligger i lä i jämförelse med t.ex. Adfair. I övrigt känns TD stabilt vad gäller utbetalning av arvode på utsatt tid. Och det väger tungt. Dock litar jag inte på deras trackingsystem. Intäkterna kan vara fyrsiffriga 10 dagar i rad för att sedan följas av tre dagar utan ett enda avslut. Det finns inte på kartan att det kan stämma med verkligheten. En annan störande del är de annonsörer som släpar med fakturorna. De hamnar då under varningsflagg och den redovisade trackingen upphör. Om och i så fall när företaget betalat fakturan krediteras antalet avslut som gjorts under flaggtiden retroaktivt på publisherns konto. Dock är det ALLTID betydligt färre antal avslut per dag än när avsluten redovisas löpande. Detta trixande med våra pengar ger många minuspoäng och TD riskerar därmed att försvinna som självklart val bland de minst 4-5 nätverk man som publisher bör sprida sina inkomster på.

  8. annan

    Jag har motsatta erfarenheter av Tradedoubler, allt har fungerat mycket bra. Alla affärer är beroende av vilka som är inblandade. De har en stor mängd ständigt återkommande kunder, de återkommer för att de nöjda, såklart, inte för att vara snälla. Så det är klart att modellen fungerar bra, synd att den inte gjorde det för dig. Många tror att affiliateverksamhet är lika med hög försäljning men det är inte så, det kräver mycket av kunden också. Tradedoubler kan få användaren att se och klicka på dina annonser men det kräver ett stort arbete på din egen hemsida också, säkert har du som många andra missat en del där. Mitt tips slutligen, lägg energi på att höja din egen nivå istället för att försöka dra ner andra på din nivå.
    Lycka till med affärerna, det verkar du behöva 😉

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Anonyma kommentarer är konstigt nog alltid lika trevliga. Tack för din input. Som du kanske ser var det snart 3 år sedan jag skrev denna post om Tradedoubler så det har inte gått så mycket energi åt detta ämne sedan dess. Min förhoppning är att höja nivån i hela affiliatebranschen genom WordOn som jag startade för ett år sedan, men tack för tipset! Alla kan alltid bli bättre!

  9. Björn

    Lider och håller med dig Stefan plus att vi håller med flera andra kommentatorer när det gäller TD…nästan lite Eniro-säljare över det hela…”sälj in, sen försvinn”.
    Som affiliate har vi ett digert jobb framför oss…

Kommentarer är stängda.