Gofido – en fix idé som blivit verklighet!

Huvudet kryllar alltid av idéer, en del bra och andra dåliga. Det är en del av att vara entreprenör. Vissa kallar det till och med en sjukdom. Entreprenörssjukan.

För egen del har jag fått lära mig att leva med att det inte finns tid att förverkliga alla idéer själv. Många gånger har jag därför istället fått se dem förverkligas av andra vilket såklart är kul eftersom det bekräftar att idéerna i sig faktiskt varit bra.

De senaste 5 åren har jag ofta funderat på hur försäkringsindustrin borde förändras. En bransch som precis som finansbranschen bygger på ett mer än hundraårigt oligopol. Med andra ord en bransch som förr eller senare måste och även kommer att förändras i grunden.

Denna förändring började så sakta för två till tre år sedan när de nya Insurtech-bolagen dök upp. Dessa missade dock enligt min mening helt de verkliga problemen med branschen. I stället för att lösa dessa så har det mest blivit en digitalisering av processerna, en snygg paketering, lite tomt skryt om AI och sedan inte så mycket mer.

För drygt 15 månader sedan samlade jag därför ihop två av mina gamla kollegor från Avanza-tiden och en ny Avanzian som också letade nya äventyr. Alla tre med ett fantastiskt driv och stor erfarenhet av digitalisering av gamla branscher. Var och en har sin speciella kompetens och kommer att vara avgörande för vår gemensamma framgång!

Det gänget har nu blivit Gofido! Förutom jag själv så ingår Annika Saramies som är Gofidos VD och den som framförallt driver projektet framåt. Claes Hemberg som med sin ofantliga energi och stora engagemang kommer att stå för granskning och pedagogik samt sist men inte minst Gertrud Hack som är grym på marknadsföring/kommunikation och kan den tyska marknaden.

Stefan Mahlstein fd Affärsutvecklingschef Avanza, Annika Saramies fd VD Avanza försäkring, Gertrud Hack fd Marknadschef Avanza Tyskland, Claes Hemberg Sparekonom, Foto: Hans Alm

Min egen roll kommer att vara att leda det visionära och strategiska arbetet som ordförande i styrelsen. Men, som ni förstår så kan ingen med Entreprenörssjukan låta bli att till och från även grotta ner sig i verksamheten på detaljnivå. The Devil is, som bekant, in the details!

Dessutom har jag sedan mina år som affärsutvecklingschef på Avanza alltid älskat produkt- och webbutveckling. Självklart kommer jag även att jobba med strategin för vår marknadsföring – konstigt hade det varit annars!

Så, nu får försäkringsbranschen se upp på riktigt! Vi är här för att förändra hur alla ser på försäkringar i grunden och lanserar vårt första erbjudande redan under våren 2020. Till dess ligger fokus på att bygga vidare och anställa fler viktiga medarbetare.

Målet är att skapa en försäkring som passar dig som försäkringstagare mycket bättre och som gör att du alltid kan känna dig trygg med att du vet vad som gäller om något händer.

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

Presslänkar: