Storbankerna största utmaning ligger framför dem!

Trenden med mindre aktörer som utmanar storbankerna började redan under slutet av 90-talet då nätmäklare som Avanza och Nordnet började ta kunder från bankerna när det gällde aktiehandel. Idag är dessa två nätmäklare banker och har tagit så gott som alla aktiva aktiesparare från bankerna.

Numera finns det en mängd mindre nischbanker och andra finansiella aktörer som erbjuder allt från sparande, konsumtionslån, bolån, lönekonton och kreditkort till företagslån. Alla de tjänster som traditionellt sett kan anses utgöra kärnan i en bankverksamhet går att få utan att gå till någon av storbankerna.

Ändå verkar de fyra storbankerna (Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank) fortsätta att arbeta på samma sätt som om inget hade hänt.

Risken är stor att de mindre aktörerna lite som rullande snöbollar bara blir större och större för att till slut bli storbankerna övermäktiga. Storbankerna borde därför redan nu och på allvar ställa sig frågan om inte de små utmanarna till slut faktiskt kommer att ta över hela bankmarknaden.

Nu säger ni kanske att storbankerna alltid kommer att klara sig eftersom de är så stora och etablerade. Men, enligt min mening är deras storhet i värsta fall även deras största fiende. Risken finns att de är för trögrörliga och lite för trygga i sig själva och det sätt de alltid arbetat på.

Dessutom är banktjänster till sin natur rätt mycket av ”stapelvaror”, dvs förutom priset så spelar det inte så stor roll var du sparar dina pengar eller tar ditt lån. Och, då finns det en uppenbar risk att det till slut bara handlar om just pris. Se bara på telekombranschens utveckling de senaste 20 åren.

Visst, för att göra bankaffärer så krävs det att du har kundernas förtroende i större utsträckning än när du säljer telefoni. Men, förtroende behöver man inte vara bank för att få. Och, det finns en hel del mindre aktörer som redan idag har kundernas förtroende i större utsträckning än storbankerna.

Avanza är ett lysande exempel på hur en liten aktör snabbt kan få kundernas förtroende (mest nöjda sparare 5 år i rad). Ställer man det mot storbankerna och den kritik de idag får från kunder, politiker och media så är det lätt att se hur pendeln kan svänga om inget görs.

Dessutom går det nu tack vare BankID snabbt att flytta sina pengar från en bank till en annan. Flyttade själv för några veckor sedan allt mitt privata sparande och överlikviditeten i mina bolag från en bank till en annan för att få bästa möjliga ränta på pengarna. Det gjorde jag på mobilen och det tog 10 minuter!

Och, det är lite där den sista spiken sitter, i tillgängligheten och lättheten att flytta. Fler och fler kommer med tiden att upptäcka hur lätt det är att byta bank. Till och med lättare än att byta mobilabonnemang. Och, då får storbankerna problem att motivera varför en kund skall stanna om de inte också ger kunden de bästa villkoren.

Vad kan då bankerna göra? En del är såklart att bli bättre på att marknadsföra sig i digitala kanaler, en annan är att göra tjänsterna ännu mer lättillgängliga online och det tredje är att faktiskt ge kunderna bättre villkor.

Sannolikt behöver den som vill vinna på riktigt i bankvärlden framöver även erbjuda något annat mer konkret, exempelvis helt oberoende ekonomisk rådgivning. Det är dessutom något som det går att ta betalt för förutsatt att det faktiskt är rådgivning som utgår ifrån kundens bästa och inte bara är försäljning.

Ju mer vi som individer får ta ansvar för vår egen ekonomi desto större kommer behovet av oberoende rådgivning att bli. Många är kallade, men de flesta är säljare. I en sådan miljö står den som erbjuder helt oberoende och transparent rådgivning med mätbara resultat ut på ett positivt sätt. Det är i alla fall mitt tips till storbankerna och andra som slåss på bankmarknaden idag!

Varför inte etablera sig som den enda riktigt oberoende rådgivaren online för privat- och företagsekonomiska frågor? Ta den bollen från DN ekonomi, Privata Affärer och andra aktörer som ändå inte får ut någon enorm vinst på att driva frågorna. Bli den som ger de bästa råden och som ger positiv effekt i plånboken för kunderna. Det kräver lite tid såklart, men den som gör det blir garanterat vinnaren!

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör