Väldigt många företag försöker medvetet bibehålla en viss mystik kring vad de arbetar med för att få de tjänster de utför att verka så värdefulla som möjligt. I många fall går de till och med så långt att de inte alls berättar vad de gör för att skapa tjänsten eller vad som ingår i den.
På så vis kan företagen bibehålla högsta möjliga marginaler på det de säljer till de kunder som är mindre insatta än de själva är. I vissa fall innebär det till och med att de kan sälja tjänster som de kanske egentligen inte är bäst på att utföra eller är rätt för den enskilda kunden om man ser det ur ett rent kundperspektiv.
De större bankerna har lyckats hålla sina finansiella tjänster på en så abstrakt och mystisk nivå att de flesta kunderna inte förstår vad de köper eller om priset är rätt. Trots att Avanza och Nordnet gjort finansiella tjänster mer transparenta lyckas bankerna behålla sina marknadspositioner när det gäller de oinsatta kunderna. Anledningen är helt enkelt att mycket av försäljningen sker i möten där bankerna ostört kan sälja in sig.
När det gäller helt internetbaserade verksamheter så går det däremot mycket snabbare att få positiva effekter av att dela med sig och vara transparent. Möjligheten för kunderna att snabbt bli mer insatta är helt enkelt avsevärt mycket större. En kund som redan är online kan snabbt och enkelt hitta relevant information via sökmotorer eller genom att snabbt jämföra olika sajters erbjudanden.
Att dela med sig av information om vad man gör och hur man gör det, dvs vara transparent, ger därför stora positiva effekter. Framförallt så skapar man mer insatta kunder som förstår vad det är de köper och därmed kan välja bättre och bli nöjdare med sina köp. Men, det kan även få andra mer direkta positiva effekter som att man hamnar högt i sökmotorerna på det område man arbetar med.
Den som idag söker på sökmotoroptimering vet att en av de främsta källorna för information om just detta ämne är en sajt som heter sokmotorkonsult.se. Det flitiga utdelande av information om vad sökmotoroptimering är och hur man kan arbeta med det har fått en omedelbar positiv effekten. Sajten har hamnat på första positionen på just ordet sökmotoroptimering hos Google.
Självklart är jag en dag som denna fantastiskt stolt över att jag får förmånen att arbeta i ett så fantastiskt bra team som det vi har på Pineberry!
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör