Norden Media lurar företagare!

Då var det dags igen! Norden Media är ännu ett av de nystartade företag som försöker lura företagare att betala för abonnemang och annat som de aldrig beställt. På Nya Affärers webbsajt kan man idag läsa om Eva Mattiasson som haft en minsta sagt underlig dialog med Norden Media.

Nya branscher leder till nya lycksökare som i de flesta fall varken kan eller har för avsikt att någonsin leverera det som utlovas på telefon. Därför är det oerhört viktigt att du som blir uppringd försöker ta reda på så mycket som möjligt om företaget du blivit kontaktad av.

Ett utomordentligt bra sätt att få mer information är såklart Google. Ett annat är Allabolag.se. Be att få organisationsnumret när de ringer, ställ frågor om när de startade etc. På så vis kan du också få en uppfattning av hur seriösa de är. Svarar de inte på dina frågor så skall du dra öronen åt dig.

En annan bra tumregel är att aldrig köpa något eller säga ja till något över telefon om du inte vet att det är ett seriöst företag du har att göra med. Även om det finns de som lockar med att erbjudandet gäller just nu så kan jag lova att du kan ringa tillbaka efter att du funderat och få samma erbjudande.

Skulle det vara så att du får en faktura eller orderbekräftelse så ring tillbaka och säg att du inte beställt något och inte har för avsikt att betala. Gör som Eva och hota med polisanmälan om de inte ger sig. Inget seriöst företag driver en sådan här fråga vidare om du inte faktiskt beställt något.

Slutligen, har du möjlighet så gör gärna det som jag och många andra gör, skriv om företaget och gör så mycket väsen som möjligt så att andra blir medvetna om deras agerande. Sådana här företag skall inte få finnas!

Sedan detta inlägg skrevs har jag har skapat en sajt om bluffakturor. Om du drabbats är det bra om du lägger in information så att denna snabbt kan spridas.

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

28 thoughts on “Norden Media lurar företagare!

  1. Johan Hedberg

    Hej. Jag är en ny startat företag. Jag har blivit lurat av Norden Media vet inte hur ska jag göra eller hur ska jag gå till väga. De ringde mig och berättade att jag hade tackat ja till deras erbjudande, men jag själv vet inte vad är det för något som han pratade om. Han hotade mig nästan genom att han sa om du tackar nej till detta erbjudande så får du 11000 att betala, men om du tackar ja så får du 7000 . Så jag hade inget vall där. Efter någon dag så fick jag räkning på 8856 och ända hittills vet inte vad detta gäller. Alla fall tänker gå vidare med detta.

    1. Stefan Post author

      Tråkigt att höra att du råkat ut för dem. Det finns säkert fler än du så du behöver inte känna dig ensam. Det enda rätta är att polisanmäla dem och vägra betala räkningen. Skicka ett skriftligt brev till dem.

      Även om de mot förmodan skulle gå vidare med ärendet till inkasso så kan du alltid skriva till inkassofirman och säga att ärendet är tvistigt och beskriva hur det hela gått till. Då kan inkassofirman inte driva ärendet vidare utan att Norden Media går via svensk domstol. Jag anser att risken är väldigt låg att de vill göra det. Och, skulle de mot förmodan göra även detta så vinner de aldrig i domstol.

      Bolag som Norden Media brukar ge sig eftersom de vet att det de håller på med är bedrägeri och det blir heller inte lönsamt för dem att driva saken vidare. De är ute efter snabba pengar, dvs de som lägger sig platta inför deras hot och faktiskt betalar.

  2. anders

    ”NN” heter killen bakom. Sök på org numret på deras hemsida så står han som vd för företaget…kolla även facebook …om det nu stämmer vill säga

  3. Magnus Fernström

    Hej Stefan!

    Blev tokblåst idag av ovan nämnda och googlade Nordic Media och följdaktligen fann din mycket informativa sida. Jag har läst ovan och nu förstått; jag vill ändå delge för läsare/dig och jag önskar innerligt ett vägledande av dig eller någon juridiskt insatt.

    En Fabian ringde och undrade om jag var nöjd med deras tjänster ”som jag tecknat för tre månader sedan”. Jag fattade först inte vart han ringde ifrån och jag minns inte att jag varit i kontakt med dessa. Sedan började det ”Du har ju haft 3 månader på dig att tacka nej till detta (att säga upp något de gratis erbjudit). Efter visst tjat börjar man tro att man pratat med dem (de är ju ett antal liknande som ringer) så man vet ju inte helt säkert. Jag begärde ljudfil men det sa de att de inte får ha själva utan sänt dem till något ”Support@inspelningscentralen.se” som man själv får ringa till och begära ut. (Tel som inte funkat hittills 0855923493).

    Sedan kommer blåsningen; Jag MÅSTE säga upp kontraktet IDAG, annars blir jag bunden 12 månader TILL, dvs 24 mån och får då betala ca 24 000 istället för idag 12000 var hans ”bud”(Jag vill säga hot!). Jag begärde få tala med hans chef som snart ringde mig. Samma visa här (De ”hjälper” mig speciellt för att det är inte vanligt att man kan säga upp detta per tel) och jag blir kopplad till den förste igen. Här har jag nu tvingats gå med på att göra en telefoninspelning där jag får göra ett nytt ”uppsägningsavtal” vilket jag ifrågasätter. OBS, hela samtalet ovan är inte inspelat, men själva ”avtalet” skall strax spelas in. Jag ifrågasätter hur man kan säga upp ett avtal som enligt mig inte finns. De håller med om att det inte går, men att mitt avtal finns, och att jag själv måste söka ljudfilen. Jag stressas med det överhängande att få en räkning på 24 000 istället för 12 så jag kan ju inget annat. (Sitter vid tillfället som anställd i en grävmaskin och stressas även av annat kring mig) I följande inspelning så kommenterar jag att jag gör detta i protest. De lägger på DIREKT när inspelningen är klar.

    Efter en 15 min ca ringer en annan upp och delger sig vara ”distriktchef” och är ännu mer otrevlig i röst etc. Han säger att jag inte ska komma med några juridiska motargument för då ses vi i rätten etc. Han ringer nu för att säga att den gjorda inspelningen inte är godkänd för att jag ”blandat in prat om annat avtal än detta nu ingångna”. Jag påtalade än en gång att ”det måste jag väl” för att säkerställa att det är det tidigare (för tre månader sen) nämnda samtalet(som jag inte ens minns). ”Nej, du skall svara rent på de frågor som ställs och inte blanda in något annat. Gör du det så kommer vi strunta i detta avtal och du får då en förlängning med 12 mån extra, dvs 24000.” Jag får ju lite panik för de 24 och gör som de säger. Nu sitter de alltså med en ”ren” inspelning där jag går med på att säga upp ett obefintligt avtal.

    Jag är mycket förvirrad och ledsen över detta. SKULLE det vara så att något finns inspelat för tre månader sedan får jag kanske stå mitt kast, det förstår jag, men vad är oddsen för det? När de inte vill (kan) lämna ut det första samtalet??? Vad kan jag göra??? Jag har numret till dem. Och tider för ”dolt nummer” från dem.

    FRÅGA; OM de har ”rätt” med inspelat samtal; Kan de komma ”sista dagen” och begära/kräva detta med de extra 12000, dvs år 2 som infaller om 12 månader? Det är för djävligt och känns otroligt otrevligt nu inför semester och allt!

    Evigt tacksam för något slags svar på ovan!

    /Magnus

    1. Stefan Post author

      Hej Magnus!

      Ledsen för sent svar, men jag är på semester sedan ett par veckor tillbaka.

      Jag har full förståelse för att du känner dig både pressad och stressad av Norden Media. Jag är övertygad om att de flesta som får liknande krav mot sig reagerar på exakt samma sätt. Det är lätt att göra det eftersom man inte är van vid att bli hotad på detta sätt och därför inte vet hur man bör agera. Bolag som Norden Media lever tyvärr just på att folk blir stressade av sådana här saker. Det enda sättet Norden Media och andra skumraskbolag skall bemötas på är att sätta hårt mot hårt!

      Mitt råd till dig är därför att ringa upp Norden Media igen och säga att du kommer att göra en polisanmälan om du får någon faktura från dem. Skicka även en skriftligt svar till dem att du bestrider att du ingått något avtal. Vill du inte ringa dem så räcker det med att du skickar ett skriftligt svar.

      Skulle det därefter komma en faktura från dem trots allt så skall du göra en polisanmälan för bedrägeri mot dem och skicka samma skriftliga svar till dem om att du inte beställt detta eller ingått något avtal med dem och därför vägrar betala.

      Om de då går vidare med ärendet till inkasso eller kronofogden så kan du bara skriva till inkassobolaget eller kronofogden att du inte ingått något avtal med dem och att du bestrider fakturan. Skicka även med kopia på den invändning som du skickat till Norden Media. Inkassobolaget eller kronofogden kan då inte driva in fordran eller ge dig någon betalningsanmärkning eftersom fordran är tvistig.

      Risken att Norden Media går vidare och driver det hela till domstol vilket de då måste göra är enligt min mening väldigt låg. Detta eftersom de inte har något bevis för att du ingått något avtal i första vändan.

      Hoppas att det löser sig för dig.

  4. Magnus Fernström

    Efter en sömnlös natt med ovan på axlarna så ringde de upp igen i morse (tack och lov). De ville höra om jag ”hade tecknat för 12 eller 24 månader. (De gjorde alltså en miss som ringde upp, för efter gårdagen hade jag inget annat förväntat mig vara tvungen till att ta emot en faktura och därefter bestrida den.) Jag googlade dem en del i går, och bland annat så finns inte den nämnda ”inspelningscentralen”. Igår fick jag intrycket att det var en statlig myndighet, idag sade de att det var en förening. Well well. Vidare hade han jag pratade med igår sagt att han jobbat 18 månader. Firman har funnits sedan april.

    För att göra storyn kort, och efter två samtal från dem i morse (fem totalt) så sade jag att jag nu förväntar mig en originalinspelning från påstått första säljsamtal med dem och därefter får de sända en faktura. Kommer endast en faktura så blir det polisanmälan i brev till dem. Då svarade de kort; ”Nej det gör det inte, för vi stryker dig ur våra register nu! Tack och hej”!
    Läst i någon blogg att ”Mot mig var de trevliga i allafall!” Sådana kommentarer måste vara insända av dem själva???

    Jag frågade om de googlat sig själva och fick till svar ”Ja, det har vi, och det är sådana som du som förstör för oss med era tillägg så vi inte kan vara på marknaden!” Jag svarade ”Det ska ni ju inte heller!”

    Som Stefan i sin inledande artikel skriver ”Sådana här bolag bör ej få förekomma på marknaden!” Håller med, och undrar i mitt stilla sinne om det finns någon organisation/myndighet som man kan vända sig till i frågor som denna där man får ett väldigt svart och framförallt SÄKERT svar på att ”Detta är en bluff, bestrid fakturan, sänd kopia till oss och glöm dem sedan, tack för att du anmälde dem!”

    Jag pustar ut nu, fredag, och känner ett tungt ok lossnar från mina axlar, jag har känt mig jättedum (ointelligent) som fastnade för dem igår. Hoppas fler orkar stå emot.

    1. Stefan Post author

      Skönt att det gick vägen. De brukar som sagt ge sig om man sätter hårt mot hårt. De har ju inget på fötterna när det gäller sina krav. Allt motstånd från den de försöker lura blir därför bara dyrt för dem eftersom de då måste lägga tid på att få in pengarna. Eftersom deras affärsmodell är att göra klipp på andras oro så funkar den inte om de måste ta risk i tid och engagemang.

      Ser ingen anledning alls till att du skall känna dig dum eller ointelligent för att du i denna pressade situation lät dig förvirras. Det är ofantligt många som handlar på samma sätt när det dyker upp oväntade hot som man inte är van att hantera.

      För de som läser detta så är det enkla tipset att alltid säga nej och aldrig gå med på något per telefon. Då slipper man oroa sig i i onödan för vad man eventuellt sagt. Sedan kan man alltid hantera eventuella krav som skickas senare i lugn och ro. Det är aldrig så bråttom med invändningar som skurkarna vill göra gällande!

  5. Magnus Fernström

    Mången tack o bugning! Fortsätter läsa dina inlägg i en bra och bred blogg!
    Magnus

  6. KIM MORTENSEN

    Har haft samma story,, bedrägeri. Bestrider fakturan och polisanmält.

  7. Tony Johannesson

    Hej,

    Idag blev jag uppringd på samma sätt som tidigare här ovan, och jag har nu skickat till Norden Media att jag kommer att polisanmäla dom.

    Satt i bilen med dålig förbindelse först och sedan hängde jag inte alls med och man kan inte heller styrka att jag har gått in i något avtal tidigare som nu skulle sägas upp, blev tvingad att säga upp något som jag inte hade avtal på. Förklarade också för dom detta.
    Blev stressad av detta långa avtal på 24 mån, men skulle får det för 12 mån, då jag håller på att avvekla mitt företag.
    Synd att jag inte kännde till denna länk och detta företag tidigare.
    Men tänker kämpa med näbbar och klor.
    Tack Stefan för din svar på dessa inlägg tidigare.

    Hur har det gått för er som skrev i början på sommaren ?

    1. Stefan Post author

      Hej! Än så länge har Norden Media inte gått vidare med vare sig inkassokrav eller något annat. Någon har fått fakturor som bestridits och sedan har de inte hörts av mer. Det är bara att slå tillbaka, jag skulle bli väldigt förvånad om någon får problem därefter.

      1. Rolf

        Hej ! Har också fått faktura från Norden Media.
        Vart skall man skicka bestridandet ? till Norden Media eller JI finance därifrån fakturan kommer ?

        1. Stefan Post author

          Skicka bestridandet till JI finans om det är därifrån den kommit! Hittar dock inget bolag som heter så. Finns det organisationsnummer?

          1. Stefan Post author

            Ok, verkar vara en seriös aktör så det går säkert att prata med dem. Hänvisa till det som skrivits om Norden Media. Det ligger inte i deras intresse att ta över fordringar som saknar grund.

  8. Rolf

    Tittat lite på nätet och det verkar som att Jurist & Inkasso AB har nå´t samröre med Alektum Inkasso AB ,många verkar tycka att dom är oseriösa.

  9. Gunnar Nilsson

    Hej Stefan!
    Har igår och i dag (8/9) råkat ut för precis detsamma, men företaget uppger sig nu vara hittaföretagen.com. I övrigt är upplägget, argumentationen och summorna m.m. förbluffande lika. Efter att ha läst din sajg känner jag mig helt lugn och vet vad jag ska göra. Eftersom jag inte sysslar med sådant här till yrket så har jag lärt mig mycket senaste dygnet även om det har varit frustrerande.
    Vänligen
    GN

    1. Stefan Post author

      Dessa skojare byter tyvärr skepnad hela tiden. Det finns dessutom många av dem. Kul att informationen på sajten har hjälpt!

      /Stefan

  10. Anders

    Hej!

    Är ytterligare en i raden som känner igen allt som ni har beskrivit här ovan.
    Företaget heter Nordic Media Sweden AB i mitt fall och dom har överlåtit fakturan till JI Finance. Jag ska bestrida fakturan och undrar nu om jag gör säkrast i att rekommendera brevet? Och räcker det att skriva till JI Finance?

    1. Stefan Post author

      Då har de lagt in skumraskverksamheten i ett nytt bolag för att kunna köra vidare. Det positiva är att de känner pressen, det negativa är att de fortsätter under ny flagg. Rekommendera gärna brevet och skicka till JI Finans om det är därifrån fakturan kommer.

  11. Lasse kammar

    Hej. Skrev för en tid sedan till dig om Norden Media och fick svar. Nu har det gått en tid och jag har fått faktura på drygt 14000 kr, skickade tillbaka den med uppgift att något abonnemang ej var tecknat mellan oss. 1 månad efter utgånget förfallodatum kommer en påminnelse på samma belopp sista betaldag var den 111118, där står också att om jag inte betalar går fakturan till kronofogden för inkasso, jag skickade tillbaka även denna faktura med påskriften att jag inte har något abonnemang med Norden Media.

  12. Eva

    Jag vill upplysa om ett bolag som verkade välkänt hos polisen och som tidigare nämnts. allaföretagen.com. Där (i mitt fall) en man med skånsk dialekt som pratade mycket fort och otydligt påstod att jag varit gratis abonnent på en tjänst som nu övergått i ett bundet avtal på 24 månader.

    Jag är mycket ledsen för att detta skapade osäkerhet hos mig då jag inte har minne av något tidigare avtal och inget behov för någon tjänst. Så dumt att abonnera på någonting man varken behöver, utnyttjar eller ens minns. Tyvärr så gick jag också i fällan att säga upp abonnemanget där det verkade som att den nya inspelningen blev ”omtagen” flera gånger. Ett abonnemang som jag inte beställt. Jag fick bekräfta att jag hade behörighet att fatta beslut och bekräfta mitt organisationsnummer och säga mitt namn, samtidigt som jag försökte lägga in protester mot att vara abonnent överhuvudtaget. Jag bad även om att bli uppringd senare, men fick förstå att ifall jag ville säga upp abonnemanget var det bäst att göra det nu. Då jag för tillfället är en enskild företagare utan vare sig kontinuerlig verksamhet eller regelbundna inkomster så vore sådana här utgifter horribla! Jag ville genast bli fri detta som redan tagit orimliga proportioner. Att bara säga nej, nej, detta vill jag inte vara med på verkade inte hjälpa.

    Då tidpunkten när det första samtalet ska ha ägt rum är över ett halvår sedan kunde jag inte framkalla själva händelsen, även om jag tyckte att det verkade osannolikt att jag skulle ha tackat ja. Jag brukar som längst sträcka mig till att be om att få erbjudande hemskickat eller mailat till mig och har hittills aldrig fått någonting med post eller mail. Den fantastiska förlikningen de sträckte sig till var att halvera mitt abonnemang till 12 månader och sedan kunde jag få slutfakturan uppdelad. I det helt absurda och overkliga sammanhanget var det mycket som var märkligt; vad menas med att slutfakturera för ett ännu pågående abonnemang som har en (enorm) månadskostnad?

    Nu har jag läst på lite mer om de här typerna av bedrägerier och varit i kontakt med polisen och förstår att jag med sannolikhet inte ska bli skyldig i slutändan. Jag har på denna eftermiddagen fått mera kunskap om hur jag ska bestrida de fakturor som blir hemskickade. Obehagligt är det hur som helst! Med telefoninspelningar och utpressning.

    Jag återkommer med mer information om händelsen! Tack Stefan för att du skapat den här bloggen och andra som skrivit!

    1. Stefan Post author

      Tack själv för att du tar striden mot dessa bedragare och delar med dig av din erfarenhet. Det är på detta sätt som vi kan vinna mot dem.

      Tyvärr är mörkertalet stort eftersom de flesta inte vågar stå emot och kanske skäms för att de blivit lurade. Det finns ingen anledning alls att skämmas för att man blivit lurad i dessa fall. Bedragarna bakom uppläggen är oerhört förslagna och skickliga på att sätta skräck i vem som helst. Vem skulle inte blir stressad av att bli hotad med kronofogden och annat? Det skulle jag också bli!

      Det viktiga är att få kunskap om att man inte behöver agera i panik utan helt sonika kan lägga på luren utan risk. Finns som sagt ingen anledning att vara artig mot dessa filurer. Dessutom finns det gott om tid att bestrida eventuella krav på om de väl kommer i brevlådan.