Man skall passa sig för att hamna i dåligt sällskap!

Att man inte bör umgås i fel sällskap gäller om möjligt ännu mer när man driver företag än i privatlivet. Risken med att hamna i dåligt sällskap är såklart framförallt att man kan bli blåst och att det dåliga rykte som sällskapet kan ha smittar av sig. Man bedöms ju ofta utifrån vilka man umgås med så att säga!

På Pineberry så gör vi därför allt för att hitta bra partners som går att lita på och som bedriver sin verksamhet på samma sätt som vi. Det innebär att de alltid skall ha kundens bästa för ögonen, alltid vara transparenta och aldrig lura kunderna. Vi försöker alltid säkra upp detta beteende genom ha med följande i våra partneravtal:

Partner förbinder sig härmed att vid rekommendation av kunder till Pineberry alltid iaktta följande:

A) Enbart rekommendera kunder de tjänster som Pineberry tillhandahåller med hänsyn till kundernas intresse och nytta av tjänsterna.

B) Alltid vara transparent och öppen med det arbetssätt som Pineberry har samt de priser och villkor som gäller för de tjänster som Pineberry utför.

C) Alltid agera professionellt och kundvänligt i sitt bemötande av rekommenderade kunder både före och efter rekommendation av Pineberry som leverantör.

D) Alltid värna och vårda Pineberrys varumärke vid försäljning eller annan kommunikation med kund.

Dessa åtaganden är faktiskt de enda vi krav vi ställer på våra partners och den partner som bryter mot dessa har vi enligt avtalet rätt att avbryta samarbetet med omedelbart. Som tur är har vår initiala sållning av samarbetspartners fungerat alldeles utmärkt sedan start. Det finns bara ett enda undantag!

Tyvärr upptäckte vi för ett par månader sedan att en partner som vi haft i ett par år bröt mot i princip alla våra krav ovan. Har personligen alltid varit lite tveksam inför just denna partner eftersom de alltid varit rätt krängiga i sitt sälj och aldrig varit särskilt intresserade av hur man skall arbeta med sökmotormarknadsföring. Men, de rekommenderade trots allt en del kunder till oss.

Vi brukar normalt sett sköta all kontakt med kunder som rekommenderas till oss, men för denna partner hade vi gjort ett undantag som vi aldrig gör igen. Partnern fick på egen begäran ansvaret för att sköta kontakten och supporten med kunderna. Det vi upptäckte alltför sent var tyvärr att alla de rapporter och de utvecklingspunkter som vi skickade till partnern för vidare befordran till kunderna aldrig kom fram.

Vår partner kastade helt enkelt allt det vi skickade i den virtuella papperskorgen. Eftersom detta lett till att en del kunder inte fått ett så bra resultat som de borde fått så var detta självklart mycket allvarligt ur vårt perspektiv. Då detta enligt en medarbetare hos partnern (ja, de fällde sig själva) dessutom hade pågått under lång tid så var det självklart för mig att fatta beslutet att avsluta samarbetet med omedelbar verkan.

För att ge kunderna bästa möjliga service så började vi samtidigt kontakta de av våra kunder som hanterades via partnern för att förhöra oss om vad de fått och inte fått. Samtliga sade sig aldrig ha fått vare sig vår månatliga rapportering av resultatet eller de förbättringsförslag vi skickat. Partnern hade med andra ord fullständigt struntat i kunden!

Utan att avslöja vem partnern var (vi håller inte på med smutskastning) så är det ett företag som säger sig kunna hjälpa sina kunder med all sin marknadsföring. Det är en så kallad mediebyrå som säljer in sig på att du som kund slipper ta hand om allt det krångliga. Ett ganska tunt löfte visade det sig eftersom de själva inte verkar gör något alls för dig som kund!

Normalt sett så hade jag avbrutit samarbetet och gått vidare lite klokare av erfarenheten och struntat i det hela. Men, i stället för att göra detsamma och inse att de faktiskt har gjort bort sig och begått fel som inte är acceptabla så har jag förstått att partnern nu baktalar och kastar skit på Pineberry. En mycket märkligt strategi som jag ser det.

För egen del så tänker jag, i alla fall i dagsläget, inte sänka mig till samma nivå. Jag känner mig trygg i att de kunder som partnern nu baktalar Pineberry inför är tillräckligt förbannade på partnern och intelligenta nog för att förstå att de också borde avsluta sitt samarbete med denna ”mediebyrå”. De flesta har faktiskt även gjort det och är nu trygga hos oss.

Har även förstått att partnern i vissa fall hotat med att de har årsavtal som kunden inte kan komma ur hur som helst. Men, det lär bara fördröja en eventuell uppsägning. Det är som jag alltid sagt, det är bara den som inte kan leverera någon nytta för dig som kund som tvingar in dig i exklusiva och långa avtal. Ta det som en varningsflagga nästa gång.

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

2 thoughts on “Man skall passa sig för att hamna i dåligt sällskap!

  1. Jonas Lejon

    Jag tycker det du skriver är rätt självklar. Men tyvärr är det nog inte självklart för alla. Tråkigt för alla drabbade kunder och kan tänka mig att företagets dåliga agerande säkert går ut över många.

    1. Stefan Post author

      Jag håller helt med, det borde vara självklart för alla. Men, tråkigt nog är det inte så.