McDonalds senaste Twitterkampanj är ännu ett exempel på hur viktigt det är att veta vad man vill och hur man skall göra innan man marknadsför sig online. Särskilt viktigt är detta om man som McDonalds försöker sig på att marknadsföra sig i sociala medier som Twitter.
Det finns idag väldigt många som påstår sig vara experter inom marknadsföring på Internet. Hypen inom just sociala medier har de senaste åren gjort att många företag fått rådet att snabbt ge sig ut i dessa. Ibland har de haft bra rådgivare och ibland mindre bra sådana.
Bland de stora fördelarna med sociala medier är att man om man lyckas får möjligheten att interagera med sina potentiella kunder på ett bra sätt och på så vis bland annat öka lojaliteten. Dessutom kan kampanjer i sociala medier snabbt får stor spridning eftersom kunderna själva sprider den vidare.
De sociala mediernas stora fördelar är tyvärr även dess stora risker. En kampanj som går snett på det vis som McDonalds senaste kampanj gjort får minst lika snabb och stor spridning som en lyckad. Ibland går det ännu snabbare i dessa fall än när kampanjen lyckas.
Problemet är att det är väldigt svårt att veta exakt hur användarna i sociala medier reagerar på en kampanj. McDonalds hade i detta fall redan börjat berätta historier på Twitter om de lantbrukare som levererar till McDonalds under hashtaggen #MeettheFarmers utan att det gått snett. Det var först när de lade till #McDStories som det hela spårade ur.
Problemet som uppstod var att användarna av Twitter började sprida skräckhistorier om McDonalds snarare än de trevliga historier McDonalds ville förmedla. Trots att McDonalds bara använde #McDStories två gånger så används den fortfarande på Twitter.
McDonalds ville ge en positivt bild av sig själva genom att berätta trevliga historier om först sina leverantörer och sedan om de som jobbar på McDonalds. Ett högst vällovligt och trevligt syfte som kan synas ofarligt. Men, trots detta reagerade användarna på Twitter negativt.
Frågan som McDonalds nu måste ställa sig är varför detta hände. Förmodligen är det svårt att få fram det rätta svaret, men en del av skälet kan vara att användarna på Twitter tyckte att McDonalds var lite väl ensidigt i den positiva bilden. De ville därför balansera den med sina egna mindre smickrande bilder.
Reaktionen visar enligt min mening på att McDonalds trots sina försök att framstå på ett visst sätt, dvs som ett företag som bryr sig om leverantörer, medarbetare mfl inte alls lyckats. Problemet är att tillräckligt många sannolikt har en helt annan mer nyanserad bild av McDonalds.
För egen del har jag ingen synpunkt på vilken bild som är rätt eller fel. Däremot visar detta på risken att man kan få mothugg om man försöker framhålla sig själv i en ensidigt alltför positiv dager. Åtminstone om man försöker sprida bilden via sociala medier.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör