I genomsnitt lägger en person i Sverige 361 minuter, dvs ca 6 timmar om dagen på olika typer av medier. I alla fall om man får tro på Nordicom-Sveriges Internetbarometer för 2010.
Av dessa 361 minuter läggs 100 minuter på TV, 86 minuter på Radio, 81 minuter på Internet och 38 minuter på olika tidningar och tidskrifter. Övrigt tid (56 minuter) läggs på Video, böcker, Mp3 m. m.
Vid en jämförelse med de investeringar i marknadsföring som gjordes under 2010 enligt Mediebyråbarometern blir det tydligt att vissa medier är betydligt dyrare än andra. Åtminstone om man ser till hur mycket av en persons genomsnittliga tid en annonsör får för pengarna.
Om man exempelvis jämför investeringarna för marknadsföring i tidningar med Internet så är den förstnämnda investeringen 5 gånger så dyr. Dvs, i tidningar får man som annonsör bara 1/5 del så mycket tid för samma krona jämfört med än om man annonserar på Internet.
Frågan man måste ställa sig i det läget är om det verkligen kan vara värt skillnaden? Dvs, får man som annonsör ut 5 gånger mer effekt i form av varumärkeskännedom eller försäljning om man annonserar i tidningar jämfört med Internet?
Ställer man TV och tidningar på ena sidan planket och Internet på andra sidan så är investeringarna i de förstnämnda medierna ”bara” drygt 3 gånger så dyrt som Internet. Och då är det, hör och häpna, TV mediet som drar ner kostnaden.
Det kanske är så att tidningar generellt sett är drygt 2 gånger så bra som TV och 5 gånger så bra som Internet när det gäller marknadsföring? Men, som en person som vurmar för marknadsföring online så är jag tveksam.
Hade det inte varit för att kostnaden för att producera TV reklam rimligtvis är dyrare än produktion av tidningsannonser så hade det kunnat ha varit en förklaring. För egen del tror jag att det handlar om att medieinvesteringarna sedan länge inte hängt med i utvecklingen.
Även om man inte räknar på just den tid som man får för pengarna så ter sig både TV och Internet som bättre alternativ än tidningar. De förstnämnda medierna är ju om inte annat mer levande och ”in your face”. På Internet kan annonsören till och med interagera med sin publik.
Mätbarheten är dessutom oslagbar när det gäller Internet, du kan direkt se vilket resultat din marknadsföring fått. Det går inte alls på samma sätt när det gäller marknadsföring i tidningar.
Jag kanske har missat något eftersom just tidningar inte är mitt specialområde. Så den som vill får gärna förklara för mig varför tiden man får när man marknadsför sig i tidningar är 5 gånger så dyr som när man marknadsför sig online.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör
Fördelarna är ju olika för de olika medierna. TV ger ju en betydligt större räckvidd och frekvens snabbare än nätet.