Jurist & Inkasso Sweden AB fortsätter att hjälpa bedragare!

Jurist & Inkasso Sweden AB fortsätter genom sin bifirma JI Finance att hjälpa bedragare som Nordic Media att driva in pengar från sina offer. Så sent som idag fick jag ett telefonsamtal från en förtvivlad person som de lyckats lura att betala pengar för ingenting!

Det som gör mig mest irriterad den här gången är att Jurist & Inkasso inte verkar kontrollera sina kunder alls. De är bara intresserade av att tjäna snabba pengar precis som de bedragare som de hjälper.

Anledningen till att jag anser mig ha fog för att säga att Jurist & Inkasso inte är seriösa i sitt sätt att bedriva sin verksamhet är att jag hade ett samtal med deras VD Patrik Wadheden i somras.

Under samtalet med Patrik Wadheden påpekade jag med all önskvärd tydlighet vilken form av verksamhet som Nordic Media bedriver. Han sa att han skulle kolla upp detta och återkomma. Inte helt oväntat har jag inte hört något från honom sedan dess.

Hade Jurist & Inkasso varit seriösa och brytt sig ett ögonblick om vilka kunder de har så hade en enkel sökning på AllaBolag visat att de kanske bör fundera ännu en gång med Nordic Media.

Men, nejdå, Jurist & Inkasso bara fortsätter att hjälpa bedragarna med att först hantera fakturering och betalning och sedan om offren inte betalar för sig att hota med inkassokrav.

Seriösa företag arbetar inte på det sätt som Jurist & Inkasso gör och därför bör alla som inte vill förknippas med bedrägerier även bojkotta Jurist & Inkasso. I dagens transparenta samhälle med Internet som informationsspridare riskerar man annars att skiten fastnar i de egna kläderna.

Man kanske skulle ta och ringa Newsec, Hobbex och Kumho Tyres och fråga dem vad de anser om detta sätt att arbeta på. De står ju trots allt som referenskunder hos Jurist & Inkasso som ett bevis för seriositet!

Får ni en faktura från Nordic Media med JI finance (Jurist & Inkassos bifirma) så bestrid denna och gör en polisanmälan för försök till bedrägeri. Ange både representanten för Nordic Media och Jurist & Inkasso i anmälan. Båda är enligt min mening lika skyldiga!

Som ni ser ovan är det numera Facebook annonsering som gäller som bedragarnas nya pitch. Gå inte på detta, ni får ingenting för pengarna utan de vill bara ha betalt utan att leverera.

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

7 tankar kring ”Jurist & Inkasso Sweden AB fortsätter att hjälpa bedragare!

  1. Fredrik Larsson

    Jag skickar vidare länken till denna blogg till en polare med lite ”pull” på Hobbex AB, jag är ju Boråsare så det var väll oundvikligt att jag kände någon på Hobbex eller hur Stefan ?
    Jag kan ju förmedla kontakt om du är intresserad av att prata med honom i ett senare skede.

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Lysande! Ja, det är konstigt att du känner någon där 🙂 Men, det är på detta sätt som vi kan stoppa bedragarna i den svarta zonen och deras hantlangare i den gråa. Sprid ordet vidare så har de till slut inget sätt att gömma sig på!

      Jag pratade för övrigt precis med Företagarförbundet som har ett samarbete där de erbjuder Jurist & Inkassos tjänster till sina medlemmar. De blev såklart väldigt upprörda över detta och skall se över avtalet med dem omedelbart. De kan självklart inte stå bakom den här typen av oseriös verksamhet som de sa. Heder åt Företagarförbundet som tydligt tar avstånd på detta sätt och agerar snabbt!

  2. Patrik Wadheden

    Hej Stefan !

    Jag läste din blogg och det var väl inte den mest underbyggda blogg och artikel jag läst. Hur som helst så är vi många på Jurist & Inkasso som jobbar hårt för att hjälpa andra företag för att få betalt. För många av oss är det inte speciellt roligt på vilket sätt du lättsamt dömer och målar ut oss på. Oseriösa? Bedragare? Vi tar vårt yrke på allvar och försöker göra det bästa för våra kunder att just undvika sådana. Vi har många kunder och varit i branschen länge (startade 1993). Du vet ju av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att få in pengar som ligger ute och det är ett hantverk i ett snårigt och för många ett svårt regelverk.

    Jag kom faktiskt ihåg vårt samtal då du i generella ordalag företrädde ”massan” och många läste ju din blogg m.m. Du hade påstådda kunskaper särskilt om Nordic Media AB som du ville ringa och tipsa oss på Jurist & Inkasso. Jag vet bara inte på vilket sätt du vill att vi skall återrapportera till dig. Vi vet inte ens vem du företräder? Vi har sekretess och kan inte enligt våra regelverk ge dig någon särställande information som du säkert skulle önska. Vi kan inte ge dig någon information alls om du inte har fullmakt, men i generella ordalag kunde vi ju föra ett resonemang som jag bedömde för stunden var framåtsträvande, men sen slår du till och dömer ut oss med relativt dåligt underbyggda fakta i din blogg.

    Ditt samtal var inte helt obefogat med facit i hand, men vi har på egna grunder haft Nordic Media under kontroll. För din info så har vi avbrutit samarbetet med Nordic Media, men det måste ju ske under ordnade och reglerade former. Det tar tid att processa säkert och regelmässigt. Vi fattar inte beslut på rykten. Alla får vara företagare och det finns ett regelverk – ”god inkassosed” – som alla har skyldighet att tillämpa. Den följer vi och hjälper våra kunder att följa. Hur skulle det varit om Nordic Media inte haft oss som inkassobolag? Vi tar emot eventuella invändningar från slutkunder och informerar vår kund.

    Vi vidtar aldrig inkassoåtgärder i ärenden som är tvistiga. På så sätt är det bättre och säkrare för slutkunden om det finns ett inkassobolag som hanterar fakturan i de fall han har synpunkter på den. Vi, liksom alla inkassobolag, står under Datainspektionens tillsyn. Man kan kanske tycka att du borde gjort någon kontroll hos Datainspektionen eller Inkassonämnden om oss innan du skriver. Då hade du fått en uppfattning om oss och vår seriositet. Jag tror inte du ansträngt dig alls för att kontrollera oss riktigt utan tagit den lätta vägen. Snabbt, enkelt och fel. Din blogg blir säkert både välbesökt och långsiktig.

    Att sedan starta en kampanj mot våra referenskunder var väl ett relativt desperat försök att smutskasta oss på och frågan är vilket ansvar du tar på din blogg och för vilket syfte du skriver. Folk inom Jurist & Inkasso jobbar hårt för att slussa tillbaka pengar tillbaka in i systemet, utbildar dagligen kunder och slutkunder om hur det funkar. Vi har många nöjda ”små” företag som faktiskt står och faller på att få in sina pengar i tid. Inkassobolagen har en oerhört viktig funktion att fylla i att skapa likviditet för företag. En annan viktig är att det sker med kvalitet för kund och slutkund.

    Jag som du har säkert en vision att föra debatter framåtsträvande och tror även att din ”blogg” kan bidra till det. Själva ideén är ju jättebra , men fakta Stefan är nog också en bra ingrediens att bygga på.

    Lycka till i framtiden !

    Patrik Wadheden
    Vd

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Hej Patrik!

      Tack för din kommentar.

      När det gäller vårt tidigare samtal så kan jag bara konstatera att jag upplyste dig om det 30-tal förtvivlade företagare som då hade kontaktat mig avseende Nordic Medias bedrägerier (sedan dess är det många fler). Jag sa även till dig att jag har full förståelse för att alla kan råka hamna i dåligt sällskap och att du fick göra vad du ville med informationen, men att du nog borde ta en extra titt på hur Nordic Media bedriver sin verksamhet och fundera på varför det är som många som bestrider fakturorna.

      I samband med detta lovade du att återkomma inom en vecka efter att ha tittat närmare på på saken vilket du inte gjorde. Om du redan då visste att du inte kunde återkomma på grund av er sekretess kan jag såklart inte svara på. Men, det hade ju varit trevligt om du hållit ditt löfte om så bara för att meddela att du inte kan gå in på enskilda kunder. Nu gjorde du inte det och jag tänkte inte så mycket mer på saken förrän jag idag fick ännu en företagare i luren som dessutom faxade över en kopia av fakturan där ni står angivna som betalningsmottagare.

      När det gäller dina medarbetare på Jurist & Inkasso är jag övertygad om att de utför sitt arbete på ett korrekt sätt och det är inte heller deras agerande jag ifrågasätter. Tvärtom så fick jag ett mycket trevligt bemötande av de personer jag talade med och som sedan bad dig ringa upp mig. Däremot ifrågasätter jag ledningens sätt att bedriva verksamheten om ni inte gör någon form av kontroll av kunderna ens efter att ha fått klagomål som i alla fall inte helt borde sakna trovärdighet. Jag ifrågasätter också att ni inte kunnat göra något förrän nu. Det har ju trots allt gått ett bra tag sedan vi talades vid.

      Vad gäller era referenskunder så har jag inte haft någon kontakt alls med dessa utan den delen var ett rent retoriskt inslag i mitt inlägg. Sedan kan det vara så att andra som läser bloggen agerar på mina idéer för att stoppa det som man anser är olämpligt. Avseende ansvaret för min blogg så står jag för allt jag skriver, det vore ju konstigt annars eftersom den inte på något sätt är anonym. Syftet i just detta fall är att förhindra att småföretagare luras att betala pengar till bedragare. För egen del så gör jag detta helt ideellt och av solidaritet med de som inte kan eller orkar stå emot bedragarnas krav.

      Det gläder mig och säkert många andra att höra att ni nu avbrutit samarbetet med Nordic Media.

      Mvh

      /Stefan

  3. stefan

    Såg att jurist & inkasso har press-releasat att de avbrutit samarbetet med Nordic Media från den 24 nov 2011! http://www.juristinkasso.se/jurist-inkasso-nyheter.aspx#n1

    Jäkligt bra, jag hoppas att flera inkassoföretag tar sitt ansvar och backar från denna sortens nya hästhandlarfasoner! Som tror att dom kan ringa hem till folk och påstå vad som helst och även ljuga, jag fick en hel jävla dag förstörd för ett bolag som typ NM (som jag har svårt för att kalla BOLAG – jävla puckon är vad det är) eller om det rent av var NM?
    Otroligt bra att du belyser problemet med din sida här! TACK!!!
    Stefan

  4. Gustaf Engstrand

    Vad seriösa inkassoföretag ibland glömmer bort är att de är produkter av ett mycket effektivt indrivningssystem som stöds av svenska rättskipande myndigheter. Utgångspunkten är att den som driver ett krav har rätt. Det är den summariska processen hos Kronofogdemyndigheten och specialregler för småmål i tingsrätt under 20.000 kr bevis på.

    För små och mellanstora företag är totalkostnaderna för att stå emot kraven från inkassoföretag så höga att man ofta inte bryr sig om det. Trots att man inte borde så betalar man t ex 8.995 kr + inkassoarvode för en annonsplats man inte vill ha (eller som kanske inte ens finns). Detta förklarliga beteende från den som drabbats skapar tyvärr skevheter i systemet. Inkassoföretag kan lätt få intrycket att ”eftersom vissa kunde betalar så har leverantören rätt i sitt krav”.

    Jag har hört om jurister som för större företags räkning fört processer i domstol mot helt oseriösa krav (knappt att kråkfötterna som lämnats in borde kunna kallas ”stämningsansökan”). Timarvodesmässigt kan det ändå kosta 50 – 100.000 kronor innan kravet är tillbakavisat och senare återkallat. Den kostnaden kan man inte få ersatt annat än i helt uppenbara fall, och då är det ändå upp till tingsrätten att göra en bedömning av vad som är ett rimligt arvode till juristen.

    Det är mycket bra med ett system där den som har fordringar effektivt kan göra sitt krav gällande. Dock är balansen sådan att det i det svenska systemet krävs att inkassoföretag screenar sina kunder ganska noga för att inte hamna på fel sida om rättvisan. Men, tyvärr sker det inte fullt ut. Kanske är det omöjligt med hänsyn till mänskliga faktorn etc.

    Att inkassoföretag screenar sin kund en extra gång efter seriösa tips tycker jag borde vara en självklarhet.

    Gustaf Engstrand

Kommentarer är stängda.