Att Groupon har ett mycket snabbt och effektivt sätt att sprida bra rabatterade erbjudanden på är det ingen tvekan om. Ibland kan det till och med gå för bra vilket vi kan läsa om på SVD.se idag. Ett bageri fick för många sålda muffins till för lågt pris helt enkelt!
För den som inte vet så hjälper Groupon sina kunder att sprida rabatterbjudanden från kunderna till Groupons stora medlemsdatabas. Har själv använt ett Grouponerbjudande som kom från den biltvätt som jag tidigare använt och är mycket nöjd med.
Att man som kund gärna tar emot en rabatt och att det dessutom kan trigga merförsäljning är ett känt faktum. Värdet av detta och förhoppningen som Groupons kunder har är såklart att även försäljningen till normalpris skall öka, men det är tyvärr inte säkert.
Därför finns det stora risker med att använda Groupon och andra rabattdatabaser om man inte först vet vad man ger sig in på. Förslagsvis räknar man ordentligt på att man verkligen har råd att ge rabatten och sedan begränsar antalet erbjudandet bättre än bageriet i artikeln gjorde.
Det som är lite tråkigt med Groupon är att de i detta fall uppenbarligen fokuserat på att få in så mycket pengar som möjligt för egen del snarare än se till sin kunds bästa. Argumentet kan såklart vara att kunden måste ha koll på sin egen verksamhet, men tyvärr är det inte alltid så när man skall testa helt nya sätt.
Enligt min mening måste de som säljer in nya sätt att marknadsföra sig online ta ansvar för det de säljer. Precis som vilket annat företag som helst måste ta ansvar för sina produkter och tjänster. Särskilt när det finns en uppenbar risk att köparen inte riktigt kan bedöma läget.
Det är därför vi på Pineberry och WordOn alltid ställer kontrollfrågor till våra kunder om deras verksamhet, marginalerna på det som säljs och vilken kostnad de faktiskt har råd med för sin marknadsföring och försäljning online. I vissa fall har de total koll, men i andra fall så kan vi hjälpa till även med dessa delar.
Ett tips till er som köper tjänster avseende marknadsföring och försäljning online är att inte ha för bråttom att hoppa på nya saker. Går affärerna bra i alla fall så finns det ingen anledning att inte tänka över nya sätt både en och två gånger. Säljaren kanske ligger på och påstår att det är bråttom, men det är det i princip aldrig.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör