Paketering, paketering, paketering!

Den som lyckas paketera sin produkt eller tjänst på rätt sätt blir Kung på Internet! Att paketeringen är viktig är något av en universell sanning som till och med gäller i sociala sammanhang. Tänk bara på vilken skillnad i intryck en mycket välklädd, väldoftande och snygg person ger i relation till en hemlös stackare som ligger i rännstenen och luktar illa. Vem skulle du ta aktietips ifrån? Och var nu inte så förbannat politisk korrekt när du svarar. Jag lovar att ingen får veta vad du tänker.

När det gäller paketering så spelare det ingen roll om den hemlöse stackaren kanske är tokrik excentriker som får 25 % avkastning på sitt kapital varje år på placeringar som han gör helt efter eget huvud medan den välklädde och snygge personen är en bedragare som nyss släppts från Kumla. Visst exemplet är väl inte helt realistiskt, men varför måste det vara det? Den viktiga poängen är att paketeringen i regel gör allt vid ett snabbt besök. Och det är just det som de flesta får på Internet – snabba besök. Är paketeringen fel blir det inget mer, är den rätt så stannar kunderna kvar längre och kommer även tillbaka.

Eftersom Internet är ett opersonligt visuellt media så är det första intrycket helt avgörande. Om du inte kan övertyga besökarna om att du har något som de vill ha redan på förstasidan är du mer eller mindre körd. Det brukar sägas att de 30 första sekunderna är de absolut viktigaste för att du skall få ett bra genomslag när du håller ett föredrag och det är faktiskt sant. Det är under dessa första 30 sekunder som det avgörs. På Internet har du ungefär 3 sekunder på dig! Har du inte övertygat din besökare att han eller hon skall klicka vidare på sajten inom dessa 3 sekunder så går besökaren vidare till nästa sajt.

Med andra ord så måste du ha ett väldigt kort och koncist sälj på förstasidan. Därefter krävs dessutom att sajten som helhet är både enkel och inutitiv att använda. Det skall vara lätt att hitta och enkelt att klicka runt. På Avanza hade vi en princip om att de vi ville att våra besökare skulle se inte fick ligga mer än 3 klick bort. Det går inte alltid att uppnå det målet, men om du alltid har det i åtanke så kommer du så långt som är möjligt.

Ett väldigt vanligt misstag som många gör när det gäller förstasidan är att de lägger in så mycket som möjligt på den. Det är lätt att gå på minan att vilja visa allt man har på sajten på en enda sida. Tanken är ofta att det är viktigt att visa alla förstagångsbesökare att de som har sajten är duktiga och att det finns mycket att hämta på just här. Varför, varför, varför gör många detta misstag om och om igen?

Det är helt fel fokus att tänka ur det egna perspektivet på Internet precis som i alla andra säljsituationer. Besökarna vill i regel inte se hur duktiga sajtägarna är, eller hur mycket funktioner och innehåll som finns. Besökarna vill bara veta en sak – vad kan den här sajten ge mig? Hur uppfyller den mina behov? Därför är det viktigt att ha besökarnas behov i fokus. Ofta är de inte i behov av en specifik funktion utan de är i behov av det som funktionen uppfyller.

Ett praktexempel på hur fel det kan bli är när man sätter upp en stor knapp på sajtens förstasida på vilken det står ”Bli kund”, eller ”Bli medlem”. Frågan som besökaren per automatik ställer sig i dessa lägen ger ofta svaret på hur man borde gjort – ”Varför då?”. Med andra ord är det först när du kan svara på frågan varför besökaren skall bli kund eller medlem utifrån besökarens perspektiv som du kan skapa det rätta säljbudskapet på sajtens förstasida.

Det finns naturligtvis hur mycket som helst att skriva om paketering, men detta är en blogg och inte en bok. Har ni frågor så får ni däremot gärna kontakta mig via Pineberrys hemsida www.pineberry.com.

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

1 tanke kring ”Paketering, paketering, paketering!

Kommentarer är stängda.