SEB – varför lär ni er inte att kommunicera via Internet?

Är kund hos SEB och är faktiskt väldigt nöjd med det även om man alltid kan diskutera om både avgifter och räntenivåer är rättvisa. Däremot är de precis som många andra större och äldre företag rätt dåliga på att marknadsföra sig och sälja via Internet.

Det man undrar är varför de inte alls verkar förstå ens de enklaste saker som att reklambudskap måste kopplas till relevanta landningssidor? I all marknadsföring och försäljning är det såklart viktigt att man håller en röd tråd, är tydlig och behåller relevansen gentemot sin publik.

I verkliga livet, dvs när man är fysiskt närvarande har man alltid möjligheten att korrigera sina misstag genom att låta publiken ställa frågor eller förtydliga om man känner att publiken inte förstår. När man kommunicerar via Internet måste man däremot göra rätt från början i annat fall kan det går rejält fel.

Råkade ut för ett sådant exempel hos SEB. Helt rätt så använder de sig av möjligheten att marknadsföra sina produkter online på den sida som dyker upp efter att man loggat ut. Däremot har de missat en del vad gäller relevansen om man klickar på budskapet.

På utloggningssidan lockar de med Placeringskonto som ger 1,05 % i ränta, men när man klickar så kommer man till deras kampanjsajt för strukturerade produkter. Klicka på bilderna nedan så ser ni bättre!

SEB utloggningsbudskap

SEB kampanjsajt strukturerade produkter

Hur tänkte de nu? Vi lurar våra kunder att tro att vi ger bra inlåningsränta och sedan säljer vi på dem en aktieindexobligation som vi har sjuka marginaler på? Jag tror faktiskt inte att det var så de tänkte eftersom det är att bita sig själv rejält i huvudet. Särskilt om någon som jag, som verkligen avskyr strukturerade produkter klickar.

I stället handlar det om att man förmodligen inte förstått hur viktigt det är med relevans. Det som i bästa fall händer är att kunderna klickar och sedan struntar i att köpa aktieindexobligationen och inte sedan funderar mer på det hela. Dvs, möjligheten att utnyttja ett bra säljtillfälle är bortkastad. Det värsta som kan hända är att SEB framstår som lurendrejare.

Så, var noggrann med hur ni jobbar med marknadsföring och försäljning via Internet. Se även till att ni har folk som vet vad de sysslar med som jobbar med detta. Gör ni fel får garanterat ingen effekt och det kan till och med göra mer skada än nytta.

SEB är på inget sätt ensamma om detta utan har bara haft oturen att få bli ett exempel. Många företag som är ovana när det gäller marknadsföring och försäljning online gör liknande misstag. Det värsta är att dessa misstag ofta leder till att marknadsförings och försäljningsaktiviteterna utvärderas på felaktiga grunder om man inte gör rätt från början.

Detta leder i sin tur till att Internet som mycket väl skulle kunna ge fantastiska intäktsökningar riskerar att prioriteras ner budgetmässigt alternativt avfärdas helt!

Hade nyligen ett samtal med ett annat bolag som ville utvärdera möjligheten att skapa ökad varumärkeskännedom via Internet. Förslaget från en konkurrent till mitt eget företag WordOn, som arbetar med marknadsföring och försäljning online, var att testa med en liten budget genom att köpa osålt utrymme på en mängd sajter till låg kostnad.

Efter att vi pratats vid på telefon rekommenderade jag bolaget att inte göra det föreslagna testet, inte ens via WordOn. Det främsta skälet var såklart att det inte går att uppnå någon ökad varumärkeskännedom med en liten budget som dessutom sprids på osålt utrymme på en mängd olika sajter. Därför skulle testet i sig om det gjordes på detta sätt visa att det inte går att öka varumärkeskännedomen för det specifika bolaget via Internet.

Som tur är insåg personen jag pratade med att det stred mot all logik att göra testet på det sätt som föreslagits. Nu kommer de i stället att fundera över strategin ordentligt under sommaren och göra ett riktigt test i höst. Sannolikt kommer de inte att använda det företag som gett dem rekommendationen att slarva bort pengarna.

Något att fundera på för alla är vad alternativkostnaden för att inte utnyttja Internet som marknadsförings- och försäljningskanal är i form av tappade intäkter? Sannolikt enorm!

Så, kasta inte bort ett så bra utrymme som utloggningssidan hos SEB skulle kunna vara och avfärda inte Internet som marknadsförings- och försäljningskanal för ditt företag på grund av att testerna utformats på fel sätt!

Fråga oss på WordOn istället! 🙂

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör