I vilken utsträckning ett företag som använder någon annans varumärke vid annonsering via AdWords gör intrång på varumärkesägarens rättigheter är inte helt uppenbart. Utfallet beror ofta på i vilket land som annonsen visas.
Beroende på det aktuella landets lagstiftning skiljer man nämligen mellan om varumärket använts i annonsen eller bara som sökord för att visa annonsen. Även Googles policy avseende varumärken gör denna åtskillnad.
Enligt Google är det ok att inom EU och EFTA använda någon annans varumärke som sökord för att visa sin annons medan det inte är det i exempelvis Kina, Brasilien, Australien, Hong Kong, Macao, Nya Zeeland, Nordkorea, Sydkorea och Taiwan.
Med andra ord är det fritt fram för den som vill att använda någon annans varumärke som sökord i Sverige för att annonsera sina egna produkter eller tjänster. Det går att göra även om man direkt konkurrerar med det varumärke som man olovligen använder sig av.
Frågan är väl bara vilket värde det egentligen har att synas i sökresultatet på sina konkurrenters varumärken? Kan man som företag få kunder genom att synas på sina konkurrenters varumärken? Säljer exempelvis Volvo fler bilar om de syns på SAAB?
Efter att ha gjort lite sökningar själv på kända varumärken som Volvo, SAAB, Nokia, Ericsson, Google mfl så hittar jag inga konkurrerande Adwords annonser alls. Det verkar som att de flesta seriösa företag förstått att värdet är ganska lågt och att det inte är särskilt snyggt att jobba på det sättet.
När jag söker på ett av mina nystartade bolags varumärken så dyker det däremot upp en konkurrent som köpt AdWords annons för att försöka vinna mark. Är faktiskt lite osäker på om jag skall bli arg eller bara smickrad.
Förmodligen kommer jag att välja det senare eftersom konkurrenten som gör det har funnits mycket längre än vi gjort. De kanske tror att vi är så kända att de kan få ett stort värde av att synas när man söker på vårt varumärke.
Däremot kommer jag inte själv att satsa på att göra likadant med våra konkurrenter. Ser helt enkelt inte poängen med det och dessutom tycker jag att det är rätt osnyggt. Det räcker väl att stå på egna meriter, eller?
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör
Är ju inte mer osnyggt än att det finns två annonser på en printsida från konkurrerande företag!
Jag vill hävda att det är en rätt stor skillnad. Det finns ju knappast någon som kan anses ha bättre rätt till utrymmet på en printsida än någon annan. Såvida man inte köpt hela sidan så klart.
Däremot så borde man enligt min mening inte ha rätt att använda någon annans varumärke på ett sätt som riskerar att skada eller förminska värdet av det varumärket. Och det är ju faktiskt det som händer i dessa fall om än i rätt liten utsträckning eftersom trafiken som leds bort annars skulle gått till ägaren av varumärket.
Spelar dock mindre roll vad jag anser eftersom Googles regler är som de är. Och skall jag vara helt ärlig så bekymrar det mig inte särskilt mycket. Den lilla effekt som det eventuellt kan ha på mitt bolags verksamhet kan jag nog bjuda på. Däremot tänker jag inte göra likadant själv.
Anledningen är nog främst att de företag du nämner befinner sig i branscher där man inte är särskilt digitala över huvud taget.
Annat är det i resebranschen. Där tar man till alla medel för att synas, och efter vad jag hör, sker det med viss framgång också.
Ja, där ser man, kollade runt lite och det fanns en del sådant i just resebranschen. Får erkänna att jag inte direkt gjorde någon vetenskaplig undersökning innan jag skrev om det.