SEB ett bevis på att det är lönsamt att inte vara girig!

Under en period med bankkriser och ett generellt sett vacklande förtroende för bankerna visar SEB med Annika Falkengren i spetsen att de är lite smartare och mer långsiktiga än sina konkurrenter.

I stället för att vinna kortsiktiga vinster på det lägre ränteläget och höja sina marginaler på bolånen så väljer SEB att inte göra det. Som belöning så ökar de nu snabbt sina marknadsandelar på marknaden. Det är inte svårt att lista ut vad som är smartast.

Eftersom Riksbanken precis meddelat att de inte höjer räntan den här gången och dessutom justerar ned räntebanan så finns det fortsatta vinster att göra på den strategi som SEB har. Om ingen av de andra bankerna hakar på så kan Annika Falkengren skratta hela vägen till jobbet.

Kan SEB låta bli att höja sina marginaler på bolån även framöver kommer de nämligen att tjäna stora pengar genom fortsatt ökande marknadsandel istället. Den positiva effekten kommer även från indirekta intäkter eftersom bolånekunder ofta är relativ långsiktiga kunder som tar med sig annat som banken kan tjäna pengar på.

Ett annat exempel på SEB:s långsiktighet är deras satsning på småföretag. Logiken här är att förutom att små företagskunder kan ge en bra lönsamhet direkt så kan de som lyckas bra på lite sikt även ge större intäkter. Annika Falkengrens taktik här är att så att säga växa med sina kunder. Gjort på rätt sätt skapar det långsiktigt lojala kunder.

Jag vet såklart inte exakt hur SEB och Annika Falkengren tänker, men det kanske är så att de rent av ser den kortsiktiga relativa vinstminskningen som en försäljningskostnad. Hur som helst är det både långsiktigt och smart!

Annika Falkengren – du tänker helt enkelt som en småföretagare och jag hoppas att du tar det som en komplimang!

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

2 tankar kring ”SEB ett bevis på att det är lönsamt att inte vara girig!

  1. Fredrik

    Hej!

    Vad härligt blåögd du är. Jobbat i bankbranschen alldeles för länge och Wallenbergsbanken är verkligen ingen välgörenhetsbank och en bank är mer än bara billiga bolån. Tro mig!

    //Fredrik

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Självklart är det så att bankerna vill tjäna pengar och inte bedriver någon välgörenhet. Är även väl medveten om att bankerna tjänar pengar på annat än billiga bolån. Däremot så har strategin att inte krama ur sista marginalkronan på just bolån visat sig vara både smart, långsiktigt och lönsamt. Med andra ord har SEB låtit bli att vara girig när det gäller bolånen vilket ger dem högre intäkter genom ökad marknadsandel istället. Allt annat lika gynnar det både SEB och de som har bolån hos SEB, eller hur?

      Min poäng är dessutom framförallt att man faktiskt kan tjäna bra pengar på att inte vara girig. Det är bolånen hos SEB ett lysande exempel på. Faktum är att jag är övertygad om att det går att göra även när det gäller andra banktjänster. Med tanke på att volym är oerhört viktigt i banksammanhang går det enligt min mening att byta höga marginaler mot större volym och bli en vinnare samtidigt som man ger kunderna bättre och billigare tjänster. Den bank som först tar den positionen kommer att bli vinnaren i slutändan både ekonomiskt och ryktesmässigt!

Kommentarer är stängda.