I onsdags lanserades äntligen Millstone Group. Sveriges första oberoende mediebyrå! Men, hur kan jag påstå att vi är den första oberoende mediebyrån? Jo, det är faktiskt så att Sveriges mediebyråer inte bara får betalt av de annonsörer de är ”rådgivare” åt utan även av de kanaler de rekommenderar annonsörerna att synas i.
Enligt min mening är det omöjligt att kalla sig oberoende mediebyrå om man får betalt av de vars annonsutrymme man rekommenderar. Jag tror att alla håller med om detta, dvs alla utom Sveriges mediebyråer som trots att de får provisioner och kickbacks från mediekanalerna hävdar sitt oberoende.
Sveriges mediebyråers stadgar stipulerar i punkt 3.1 att:
”3.1. Till medlem i föreningen kan antas den juridiska person som har till sin huvudsakliga verksamhet att objektivt ge råd kring, planera och hantera transaktioner av media – och kommunikationsaktiviteter åt annonsör utan egen position, ägande eller säljuppdrag i aktuell kommunikationskanal.”
Utifrån min bedömning så skulle 90 % av deras medlemmar sparkas ut ur Sveriges mediebyråer om de faktiskt skulle tillämpa ovanstående krav för medlemskap.
Om du vill lära dig mer om hur Millstone Group ser på mediebyråbranschen idag och vad våra kunder tycker om oss så kan du titta på följande filmer:
67 miljarder investeras i marknadsföring varje år i Sverige. Vart tar pengarna vägen egentligen?
Mediebyråerna slösar bort 20-25 miljarder om året av dina pengar!
Om du behöver hjälp med att se över din mediemix eller har en traditionell mediebyrå som du vill konkurrensutsätta så kan du kontakta Millstone Group. Vi går gärna igenom det du gör idag helt på vår risk och ser om det finns förbättringar som vi skulle kunna göra.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör