Jag får av naturliga skäl ofta frågan om hur man skall göra när man vill marknadsföra sig online, dvs på Internet eller i andra digitala kanaler. Jag tänkte därför ge min syn på hur du bör tänka när du skall börja med marknadsföring online.
Vad vill du uppnå med din marknadsföring online? (Steg 1)
Enligt min mening måste du börja med att bestämma vad du vill uppnå med din marknadsföring online. Är det ökad varumärkeskännedom (som indirekt leder till ökad försäljning) eller är det ökad försäljning?
Sannolikt är det så att du både har ett värde av ökad varumärkeskännedom och ökad försäljning även om det senare har ett mer omedelbart mätbart värde. Vad du vill uppnå handlar därmed mer om hur mycket och när du bör fokusera på det ena eller det andra.
Vilken budget kan du avsätta och vilka mål skall du ha för den? (Steg 2)
Nästa steg är att bestämma vilken budget du kan avsätta och vad du har för mål för budgeten i faktiska siffror. Hur stor budget du kan avsätta beror helt på hur mycket pengar du har för marknadsföring totalt sett.
Enligt min mening bör i princip alla bolag oavsett bransch idag kunna sätta av minst 20-30 % av sin totala marknadsföringsbudget för marknadsföring online. Vissa bolag kan till och med motivera att lägga upp till 100 % online för bästa möjliga effekt.
När det gäller den del av budgeten som avser att öka varumärkeskännedomen bör du när du sätter målen titta på hur mycket exponering eller trafik till din sajt du får för pengarna. Målen sätts i detta fall till en viss nivå av CPM (kostnad per tusen visningar), eller CPC (kostnad per klick).
För den delen av budgeten som avser ökad försäljning så är ökningen i faktiska intäkter, kunder eller order samt det du får betala för detta de mest relevanta målen. Målen sätts i dessa fall i form av CPL (kostnad per lead), CPA (kostnad per kund) eller CPO (kostnad per order).
Vilka kanaler skall du använda för din marknadsföring online? (Steg 3)
Det tredje steget är att välja i vilja kanaler som du skall göra din marknadsföring online. Det mest effektiva är att välja kanaler där du vet eller kan anta att din målgrupp finns. Ju mer nischad kanalen är desto effektivare blir din marknadsföring, men samtidigt kan volymerna vara lägre.
Om vi tar sajter på Internet som exempel så är det billigare och mer effektivt att marknadsföra sig på en nischad sajt som Jaktjournalen (givet att målgruppen är rätt) än exempelvis Aftonbladet. Men, Aftonbladet kan å andra sidan ge betydligt mer volym.
När du väl valt vilka kanaler som du skall marknadsföra dig i så skall du dela upp budgeten så att varje enskild kanal har en egen del av denna och sätta enskilda mål för varje kanal (se Steg 2).
Hur skall du göra din rapportering och uppföljning? (Steg 4)
Slutligen måste du följa upp dina mål. När du gör marknadsföring online så är allt mätbart in i minsta detalj. I många fall kan du därför följa upp resultatet av det du gör mer eller mindre i realtid. Se till att följa upp minst veckovis i nya kanaler och månadsvis i övriga.
Det är mycket som kan gå fel på vägen och du måste vara öppen för att justera i hela kedjan. Skälet till att du inte får det resultat du vill ha kan ligga i allt från att du definierat fel målgrupp till att sajterna du köpt din marknadsföring online på är rent skräp.
Utvärdera därför löpande: A) vald målgrupp, B) budskapet i din marknadsföringen, C) valda kanaler samt exponeringen och trafiken du får, D) priset du betalar, E) landningssidorna trafiken går till och F) att eventuella manuella flöden i kedjan fungerar.
I kommande delar kommer jag att gå igenom de olika stegen i mer i detalj så att den som vill kan få lite mer kunskap om hur man bör tänka.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör
Bra artikel. Vore kul om nästa inlägg kunde handla om vilken CPA, CPL eller CPO olika tjänster och produkter kan förvänta sig att få. Då blir ju utvärderingen lättare. 🙂
Tack Malin!
Tyvärr är det väldigt svårt att säga vilka nivåer som gäller. Detta beror på att det avgörs av en mängd saker. Utifrån publicisternas perspektiv är det ju hur mycket pengar de kan tjäna på sin trafik som avgör. I den bedömningen lägger de in faktorer som hur känt annonsörens varumärke är, hur bra trafiken de skickar till annonsörens sajt konverterar etc.
Det sätt som du som annonsör bör tänka på går däremot att beskriva och jag kommer att komma in på det framöver. Lite kort handlar det om följande. Om du är ute efter försäljning så måste du veta vad din snitt order per kund är samt sin marginal på denna.
Exempel: Anta att din snittorder är 1 000 kr och att din marginal på denna är 500 kr. Då skulle kunna betala 250 kr i CPO eller CPA. Räknar du med att kunderna även lägger nya order efter att du inte längre måste betala publicisten så kan du till och med betala 500 kr och sedan ta hem vinsten på de order som kommer senare i stället.