Grundtänket

Till skillnad från vad de flesta verkar tro är det inte så svårt att skapa en framgångsrik affärsverksamhet på Internet. Det finns inga hemligheter eller speciella trick utan samma logik gäller som i den vanliga världen. För att lyckas måste du helt enkelt se till att;

1) säkerställa att det finns en efterfrågan på det som skall säljas,

2) skapa en snygg, enkel och intuitiv paketering

3) marknadsföra dig så att köparna hittar till just dig och,

4) intäkterna är större än kostnaderna innan riskkapitalet tar slut.

Med risk för att får kritik för att jag sparkar på något gammalt som redan ligger ner så vill jag ändå ta upp gamla Boo.com som ett lysande exempel på vad som händer när man inte tar hänsyn till om efterfrågan finns eller inte. Boo.com fick en enorm medial spridning när de skulle sälja exklusive sportkläder på Internet. Det var flashigt värre och tekniksatsningen var en av de största i Svensk Internethistoria. Trots över 1 miljard i riskkapital gick det ändå inte utan bolaget gick i konkurs med en stor smäll.

Det enkla skälet till misslyckandet var att ingen hade frågat sig om det överhuvudtaget fanns någon efterfrågan. Kontrollfrågan som borde ha ställts är om någon ens kunde tänka sig att köpa exklusiva sportkläder på Internet? Kan någon av er som läser detta tänka sig att göra det? Knappast!

Med andra ord; ställ alltid dessa kontrollfrågor innan du startar. Efteråt är det försent!

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör