Tittar man på Google och deras utveckling genom historien så blir det uppenbart redan nu att oavsett hur man än vänder och vrider på det hela framöver så har Google redan vunnit. I backspegeln ser man en tydlig strategi som gett dem en ohotad position.
Googles strategi har, medvetet eller omedvetet, hela tiden varit att bygga upp tjänster som tillfredsställer de mest primära behoven för oss internetanvändare. De mest grundläggande av dessa behov är att söka information och kommunicera.
Dessa behov tillfredsställer Google nu för oss genom att vara den helt dominanta sökmotorn i de flesta länder och även sannolikt den främsta leverantören av e-post, kontakter, kalender och dokumenthantering i världen.
På toppen av detta har Google genom Androids totala dominans inom smart phones (79 % av alla smart phones har Android) sett till att vara nära oss även när vi inte sitter framför datorn eller surfplattan. Allt medan andra fokuserat på, teoretiskt sett, sexigare tjänster än mobila operativsystem.
Apple är än så länge ett stort bolag, men använder man Googles tjänster för kalender, kontakter och e-post så ger en smart phone med Android som operativ system av naturliga skäl bättre stabilitet i tjänsterna. Sakta, men säkert kommer de sista av Apples marknadsandelar att tas över av Google de närmaste 5 åren.
Facebook i all ära, men givet lite tid så kommer Google Plus att blir större. Varför? Därför att en framtida sammankoppling med Googles alla andra mer basala tjänster sannolikt kommer att göra Google Plus mer eller mindre nödvändigt. Ge det 5 år så har vi alla en annan bild av Google Plus.
Med Googles mest grundläggande tjänster som bas är det lätt att se hur utvecklingen kommer att fortsätta. Det är oerhört mycket enklare att bygga nya och sexigare tjänster utifrån våra mer sekundära behov när man som Google vet allt om dem och har daglig kontakt med oss.
Förutom styrkan i att dominera de tjänster som uppfyller våra mest primära behov så har Google vunnit stort på att hålla en öppen standard som den som vill kan använda och bidra till (allt från enskilda utvecklare till stora mobiloperatörer). De är även ödmjuka nog att inse att de inte kan göra allt själv.
Googles finansiella styrka ger dem dessutom den fördelen att de lätt kan låta andra utveckla kringtjänster som de sedan kan köpa upp när väl proof of concept finns. Youtube är ett exempel av många där Google redan visat på detta. Det lär komma fler!
Vem vet var i värdekedjan vi ser Google om 10 år? Drömmen som en iCar kommer sannolikt aldrig att bli av. Men, jag skulle inte utesluta att vi ser en gCar rulla i framtiden. Allt tack vare att Google redan från början satsade på att uppfylla våra mest primära behov av Internet vilket idag och i framtiden ger dem möjlighet att göra precis vad som helst!
Kanske något att tänka på när man funderar på att bygga upp sin egen verksamhet. En osexig produkt eller tjänst som tillfredsställer våra mest basala behov säkrar en stor efterfrågan hos många vilket ger en gigantisk marknad. Tar man hem den kan man göra sexigare saker senare!
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör
Tack för en intressant och tankeväckande artikel! Att sannspå framtiden är egentligen omöjligt och att ställa en profetia mot en annan blir med andra ord meningslöst – men man kan ju alltid komma med observationer av det förflutna: affärsplaner som kräver total dominans av samtliga marknader, segment och geografier genom bundling håller inte i längden. De uppnås aldrig fullt ut, några konkurrenter blir alltid kvar, varför det förmenta globala teknikherraväldet aldrig håller i sig.
Argumenten i artikeln känns igen från PC-kontra-Macintosh-debatten på nittiotalet. Då hölls Bill Gates’ Microsoft för oövervinnerliga; men Apple behöll en trogen kundskara – en slags ”ideologisk hemmamarknad” – och revolutionerade först musikindustrin och sedan hela telekom. Oomkullrunkeliga Nokia är idag en spillra blott. De blev för stora och kaxiga. Visst är Apple stora, men vad viktigare är – de är inte störst.
För bara två-tre år sedan så var det HTC som skulle döda Apple. De mår visst inte så bra nu. Sedan var det Samsung som drog på sig ledartröjan tack vare ett stort antal bästsäljare (vilka fick HTC att krokna).
Apples trogna kunder är nu fler än någonsin och om det är någon som riskerar att långsiktigt råka illa ut pga. Snowden-affären å ena sidan och antitrust-mål å den andra så är det Google.
En andraspelare måste hålla sig innovativ och spänstig. Vi får väl se vad Apple levererar nästa månad men en sak är säker: det lär vara oändligt mycket mer innovativt än Google Wave, Google Plus och andra korssubventionerade misslyckanden 😉
Tack själv för att du tar dig tid att kommentera!
Jag håller med dig om mycket. Det ena är att någon verklig total dominans (100 %) kommer inte ens Google att nå. Dessutom tenderar alla imperier (till och med Romarriket, Det brittiska samväldet mfl) att falla sönder förr eller senare så det gör nog Google också. Det andra är att antitrustlagarna i USA förr eller senare sannolikt kommer att stöka till det för Google på något sätt. Och såklart, givet att jag inte avsåg total dominans så tror jag även att mindre aktörer kommer att finnas kvar.
Mitt perspektiv är dock den så gott som totala dominansen som gör att ingen kan ta över så länge som Google fortsätter på samma väg och inget externt lagstiftningshot eller annat som inte beror på konkurrenternas relativa framgång dyker upp. Det är trots allt så att exempelvis Android gått från ingenstans till 79 % av marknaden. Samtidigt har Apple stått och stampat med ungefär samma marknadsandelar som de hade när de en gång toppade. På PC sidan lyckade Steve Jobs vända trenden på grund av att han faktiskt var ett veritabelt geni och genom att han hade total kontroll över allt. Det senare reflekterades sannolikt även i den policy Apple har om att ha ett stängt system, dvs ingen får pilla i ekosystemet utan att Apple kontrollerat och godkänt det.
Apples totala kontroll av sitt ekosystem ställer dock till problem nu när Steve Jobs tyvärr är borta. En ledare som totalt kontrollerar allt som görs skapar nämligen en situation där bolaget (Apple) aldrig blir bättre än ledaren själv. Byts ledare då ut och det lysande geniet ersätts av någon som är mindre begåvad som kommer utveckling obevekligen att gå sämre. I alla fall om den totala kontrollen både internt och externt behålls. I Apples fall kan man hoppas på att den interna kulturen förbättrats i detta avseende, men det bästa för dem vore att de även öppnade upp sitt ekosystem externt som Google gjort. Annars tappar de kraft och det kommer att gå sämre. Vi har redan sett hur Apple under det senaste året tappat konkurrenskraft på mobilsidan när konkurrenterna kommit med smart phones som är minst lika snygga och tekniskt sett mycket bättre än Iphone.
Så, jag är med andra ord fortfarande övertygad om att Google redan har vunnit. Detta för att de 1) tillfredsställer våra mest basala behov som internetanvändare/mobilanvändare vilket 2) gett dem sin nuvarande dominans inom sök och kommunikation som gör att de vet mer om oss och våra mer avancerade behov än någon annan och för att de 3) har ett öppet ekosystem som vem som helst till stora delar kan använda och vidareutveckla.