Idéer är som vin – de måste mogna för att bli riktigt bra! Första gången jag fick en idé om att förändra en försäkringsprodukt var 1997. Då arbetade jag på Skatteverket och jagade folk som smet undan skatt genom kreativa upplägg via utländska kapitalförsäkringar.
På den tiden hade alla kapitalförsäkringar som såldes av försäkringsbolagen en inlåsningstid på 5 år och jag undrade såklart varför. Som skattejurist var jag självklart tvungen att sätta mig in i om denna inlåsning var ett lagkrav eller inte.
Jag upptäckte då att det inte alls fanns några lagkrav på inlåsning. Tvärtom gav lagstiftningen till och med möjligheten att avsluta en kapitalförsäkring när som helst och på det viset till och med undvika avkastningsskatten. Inlåsningen var bara något försäkringsbolagen hittat på för att maximera sin egen vinst på kundernas bekostnad.
Tanken på att förändra kapitalförsäkringsprodukten för att ge kunderna en bättre produkt bar jag sedan med mig under en längre tid. När jag hösten 1999 fick erbjudandet att börja på Avanza så fick jag plötsligt en plattform för att göra det. Och, några år senare lanserade vi som första aktör på marknaden Sveriges mest flexibla kapitalförsäkring.
Idag är det äntligen dags för ännu en av mina försäkringsidéer att lanseras – Gofido! Grunden till Gofido är en fråga om försäkringsbranschen som jag ställde till mig själv för ca 6 år sedan; ”Varför gör ingen det vi på Avanza gjorde i finansbranschen även i försäkringsbranschen?”.
Frågan om varför och hur man skulle kunna förändra allas hemförsäkringar låg sedan och mognade i mitt bakhuvud i 3 år. Mycket för att den behövdes grunnas på, men även för att jag inte riktigt hade tid att göra något åt den!
Lagom till dess att idén mognat färdigt så lanserade Sveriges då hetaste Insurtech Hedvig sin hemförsäkring. Eftersom de enligt min personliga uppfattning inte alls löste kundernas faktiska problem när det gäller hemförsäkringar blev jag helt enkelt tvungen att förverkliga min egen idé!
Det traditionella sättet att bundla en massa olika försäkringsmoment till en standardprodukt som skall passa alla och som dessutom ingen förstår är dött sedan länge. Precis som relationen mellan försäkringsbolagen och deras kunder.
Problemet är att det fortfarande inte finns någon som gör något åt den saken, inte ens Hedvig. Kunderna har därför ingenstans att ta vägen. Och, då kan de gamla försäkringsbolagen fortsätta att tjäna grova pengar på bekostnad av sina ”kunder”. Tills nu!!!
Efter att ha pratat med mina vänner i försäkringsbranschen för att stämma av mina tankar om en bättre hemförsäkringar blev det tydligt att det fanns ett behov av att förändra produkten i grunden. Och, det är vi på Gofido gjort!
En av de första jag diskuterade med för att ha med i Gofidoteamet var min gode vän och fd kollega Claes Hemberg, och inte helt oväntat gillade han också tanken på att göra världen bättre även för försäkringstagarna i Sverige.
Målet vi satte var att kunderna alltid skall kunna känna sig trygga i att de utifrån sitt eget behov har rätt försäkring till rätt pris! Och, den känslan skall de ha hela tiden. Har man en gång valt Gofido skall det helt enkelt aldrig finnas någon anledning att byta!
Idag när vi lanserar Gofido så är vi ett team på 9 personer varav 7 stycken är gamla Avanzianer. Så man kan nästan säga att vi är ett mini Avanza (hälften så stora som Avanza var när jag började 1999).
Och, precis som när vi i olika roller var med och byggde upp Avanza så har vi exakt samma mål idag! Gofido skall förbättra världen för kunderna. Tidigare gjorde vi det genom att erbjuda den bästa plattformen för sparande nu erbjuder vi den bästa hemförsäkringen!
Men, vi stannar såklart inte där utan målet är att Gofido på lite sikt skall erbjuda den bästa försäkringstjänsten för alla dina försäkringsbehov. Allt för att du som kund skall kunna känna dig lugn oavsett vad som händer i livet!
Vill du vara med på resan så kan du redan idag börja med att teckna en hemförsäkring som utgår från ditt behov och ingen annans! Har du dessutom lånat pengar för att köpa din bostad? Då kanske det skulle vara bra med en livförsäkring som en del av din hemförsäkring? Det tycker i alla fall vi på Gofido! Men, du väljer såklart helt själv!
Jag ser fram emot en fantastisk resa tillsammans med dig och våra andra kunder de kommande 10 åren. En resa, som helt ärligt, ibland kommer vara lite skumpig. Det finns självklart hinder på vägen som måste övervinnas. Och, ibland kan det till och med bli lite fel, men inget som inte snabbt kan rättas till.
Med lite ömsesidigt tålamod och konstruktiv feedback från våra kunder så är jag säker på att vi alla kommer få ett långt och lyckligt liv tillsammans!
Stefan Mahlstein, Entreprenör
Claes Hemberg om Gofido