Facebookannonsering är kanske inte det första du tänker på som e-handlare. Och, det finns självklart många utmaningar med annonsering på Facebook. En av dessa är att annonsera utan att skapa irritation hos användarna. Det är trots allt så att du stör dem mitt i deras sociala umgänge.
Men, faktum är att annonsera på Facebook kan vara rena julafton för dig som e-handlare. Särskilt om ditt fokus är försäljning. Skälet är att du kan rikta in dig på individnivå utifrån allt från ålder, kön, geografi, intresse till vilka sidor de gillar.
Genom att annonsera på Facebook kan du till och med rikta din annonsering mot dina konkurrenters fans. Det krävs såklart att de har en Facebooksida och personer som gillat denna, men om de har det så blir det ju knappast mer rätt in i målgruppen.
Tänk dig annonsen: ”Om du gillar Nike så kommer du att älska Adidas” riktad till Nikes drygt 22 miljoner fans på Facebook. Om inte annat så skapar det rejält med uppmärksamhet i en grupp som uppenbarligen är intresserad av sportkläder.
Dessutom är det så att kostnaden för att annonsera på Facebook fortfarande är väldigt låg. Jämfört med TV och andra traditionella kanaler är dessutom räckvidden oändligt mycket större och mer mätbar. Det är dessutom lätt för dig att få en global räckvidd om du skulle vilja.
En av Millstone Groups kunder har fått 500 % ROI på sin investering i Facebookannonsering. Det är faktiskt mer än vad någon av de andra marknadsföringskanalerna gett. Så, om du inte redan tittat på annonsering på Facebook så kan det vara läge att göra det.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör