Marknadsföring och försäljning är självklart bland det viktigaste som finns när man driver ett företag. En del skulle säkert till och med säga att det är det absolut viktigaste. Jag kan inte annat än hålla med.
Det spelar ingen roll hur bra produkt eller tjänst du har om du inte lyckas marknadsföra eller sälja den. Den stora skillnaden mellan marknadsföring och försäljning ligger i att marknadsföring inte genererar omedelbara intäkter medan försäljning gör det.
Med andra ord kan det ofta vara bäst att börja med fokus på försäljning snarare än ren marknadsföring. När man väl har en väletablerad försäljning så kan man öka effekten av denna genom att också marknadsföra sina produkter och tjänster.
Hur svårt är det då? Många inklusive jag själv kan nog ha en uppfattning om att marknadsföring och försäljning är något som man själv inte är så bra på. Men, är det riktigt sant?
Om man tänker efter så har vi alla mer eller mindre framgångsrikt ägnat oss åt just marknadsföring och försäljning hela livet. Det har vi gjort ända sedan vi som små nyfödda barn övertygade våra föräldrar om att ta han om oss.
Längre fram i livet så övergick våra marknadsförings- och försäljningsaktiviteter till att övertyga våra jämnåriga att leka med oss i sandlådan, att gå ut och ta en öl med oss under studietiden eller att ingå i ett förhållande med oss.
Konceptuellt är det inte svårare än så. Det handlar helt enkelt om att paketera ett erbjudande som är attraktivt för motparten och sedan våga berätta om det för den som vi vill skall nappa på det.
De första frågorna man måste ställa sig är därför; 1) vad kan jag erbjuda och vilket behov uppfyller det hos köparen och 2) hur skall jag nå ut med mitt erbjudande till köparen på bästa sätt?
När det gäller Pineberry och WordOn så erbjuder vi marknadsföring och försäljning online, dvs vi uppfyller behovet hos våra kunder att synas på Internet. Detta erbjuder vi med full fokus på våra kunders behov och med total transparens.
Vi har sedan valt att fokusera på försäljning, dvs det som ger mätbara intäkter direkt. I början sålde vi bara till de som fanns i vårt nätverk, detta genererade i sin tur rekommendationer från nöjda kunder och att fler och fler hörde talas om oss.
På det sättet har vi haft låga kostnader för försäljning som samtidigt genererat både intäkter och bra tillväxt utan någon egentlig marknadsföring alls. Dvs, inte annat än den man får på köpet av att leverera bra och ha nöjda kunder som sprider budskapet.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör