Självklart är det efterfrågan som är den viktigaste parametern när man funderar på att starta en affärsverksamhet vare sig det är online eller offline. Om ingen vill ha de produkter eller tjänster som du säljer så är det inte mycket idé att starta. Den stora frågan är bara hur du säkerställer att det verkligen finns köpare?
För att säkerställa att det finns en efterfrågan måste du göra en marknadsundersökning. Det finns ingen väg runt detta som ett första steg. Däremot är det upp till dig hur genomgående du vill göra undersökningen. Första frågan är naturligtvis om produkten eller tjänsten är intressant i sig.
En ”No Brainer” är att i princip allt som inte kräver direkt fysisk interaktion för eller senare kommer att säljas online. Däremot är det extremt viktigt att köparna kan tänka sig att handla just din produkt eller tjänst på Internet idag. Att förändra människors beteende tar lång tid. Därför handlar marknadsundersökningen för ett onlineprojekt mer än något annat om att känna av hur mogen marknaden är för att köpa vissa produkter eller tjänster på Internet.
Vid starten av Avanza handlade det exempelvis inte så mycket om i vilken utsträckning privatsparare handlade aktier i Sverige utan snarare om de som handlade aktier var mogna för att göra det själva online. Att småspararnas handel i aktier hade ökat dramatiskt var redan ett faktum det visade statistiken från dåvarande Stockholmsbörsen.
Eftersom själva idén med att bygga en affärsverksamhet online i stället för offline i väldigt stor utsträckning handlar om att marknadsföra en produkt, eller distribuera en tjänst i stora volymer extremt kostnadseffektivt så behöver vare sig produkten eller tjänsten vara unik. Är du redan i en lönsam bransch så kan du helt enkelt fundera på om de produkter och tjänster som du redan arbetar med offline kan marknadsföras eller distribueras mer kostnadseffektivt online.
Ännu ett exempel från Avanza är kapitalförsäkringar. Innan jag började på Avanza arbetade jag några år som skatteexpert på skatteverket. På den tiden handlade det om allt annat än Internet. Men, en idé som jag fick redan där och då ledde senare till att Avanza lanserade den första helt kostnadsfria och absolut mest flexibla kapitalförsäkringen i Sverige. Lite kort handlade det om ett misstag i lagstiftningen kring kapitalförsäkringar som gjorde att den inlåsningsperiod om 5 år som tidigare var vanligt för kapitalförsäkringar kunde kringgås. Eftersom det gick att hantera administrationen mycket mer kostnadseffektivt via Internet än manuellt så gick problemet nu även att lösa rent praktiskt tack vare att vi på Avanza redan hade grunden för den tekniska plattformen.
Om du skall starta en verksamhet på Internet för första gången så kan det vara bra att börja med att sälja tjänster i stället för produkter. Detta beror på att du minskar risken eftersom försäljningen av produkter även ställer krav på att du kan logistiken bakom att leverera produkterna. Visserligen finns det företag som kan hjälpa dig med detta, men det kostar pengar. Dessutom kan det krävas att du håller ett lager av produkter för att kunna leverera tillräckligt snabbt.
Det är inte för inte som de mest framgångsrika onlinebolagen fokuserar på just tjänster; Google, YouTube, Facebook mfl. Sedan finns det såklart produkter som kan distribueras helt online som mjukvara och musik där logistiken inte är ett problem.
Av Stefan Mahlstein, Entreprenör
Pingback: Vår historia, plus 5 tips till blivande entreprenörer
…SkyltMax var en chansning. Jag gjorde ingen marknadsundersökning. Jag sket i det absolut viktigaste, kontrollera efterfrågan! Jag tycker tyvärr att det är för tråkigt. Jag är en entreprenör. Jag vill skapa saker. Om det finns en efterfrågan är inte lika viktigt…
Chansning och chansning – det finns en massa människor som använder skyltar så efterfrågekontrollen kanske inte var så nödvändig i det här fallet 🙂