Vad har bilföretagen för affärsmodell för originaldelar egentligen?

Köpte en Audi till mig själv i födelsedagspresent i våras. Det blev en fin liten svart Audi A5 med 3.0 TDI motor som jag måste säga att jag är mycket nöjd med. Eftersom jag köpte deras demobil som då av naturliga skäl bara hade sommardäck frågade jag om kostnaden för vinterhjul/däck. Säljarens svar gjorde mig lite fundersam eftersom han tyckte att jag borde köpa dessa någon annanstans än hos Audi eftersom det skulle bli mycket billigare.

Häromveckan fick jag dock lite bråttom när jag konstaterade att det snart nog är dags att byta till vinterhjul/däck. Jag kollade därför runt lite grann på däck med lättmetallfälgar (man vill ju vara snygg även på vintern). Kunde snabbt konstatera att originalfälgar helt riktigt är mycket dyrare än icke original. Men, eftersom jag inte har någon som helst koll på hur bra/säkra fälgar av icke original standard är så bestämde jag mig trots prisskillnaden att köpa Audi original. Dyrare, men kanske ändå säkrare var logiken samtidigt som jag inte alls hade någon lust att fördjupa mig i olika fälgars egentliga kvalité.

Sagt och gjort – i måndags befann jag mig på Audi och fick hjulen/däcken bytta. Eftersom jag ändå var där så frågade jag vad en eftermontering av navigeringssystem skulle kosta. Jag har ju en schysst display i mitt befintliga ”entertainment system” i bilen och vill därför inte fula till det med en separat GPS display. Till min förvåning fick jag samma bemötande som tidigare fast om möjligt ännu tydligare. ”Det är ingen idé att räkna på. Eftermontering av ett navigeringssystem i original blir minst 3 gånger så dyrt som om du köper en annan lösning på gatan.”

Jag uppskattar naturligvis Audis ärlighet i dessa frågor, men det jag undrar är hur de tänker? Det är en sak att ta mer betalt för originaldelar med argumentet att original är bättre, snyggare, eller helt enkelt för att varumärket kostar att bygga upp. Då kan man ju tjäna mer pengar på sina redan sålda bilar. Men, om man alltid avråder sina kunder från att köpa originaldelar för att priset är för högt så spricker den idén rätt så hårt.

Kanske är det så att de bara vill sälja dessa delar som tillval när man de facto köper bilen som ny, men det verkar lite konstigt. Eller, är det så att de flesta faktiskt gör sina val när de köper en ny bil, men att de sedan väldigt sällan eller aldrig vill lägga till funktion eller annat om de har eller köper en begagnad bil. Beror detta i så fall i sin tur på att originaldelarna har varit mycket dyrare från början och att biltillverkarna sedan intåget av kopieproducenterna inte kan matcha deras priser på grund av de volymfördelar en tillverkare av delar till fler märken kan göra?

Jag vet faktiskt inte hur det förhåller sig, men om det är det senare som är problemet så borde väl någon biltillverkare till slut köpa upp en tillverkare av delar/fälgar till fler märken och på så vis tjäna mer pengar på både sina sålda bilar och andras. Något att fundera på är det i alla fall!

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör