Sökmotoroptimering med 100 % resultatgaranti är ren bluff!

Sedan ett antal år har intresset för sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering vuxit snabbt. Fler och fler har insett att det inte finns någon mer kostnadseffektiv marknadsföring än att att synas i Googles sökresultat. Detta eftersom man når sina potentiella kunder när de är i köpprocessen.

Att en bransch växer snabbt innebär nya arbetstillfällen och mycket annat positivt. Att konkurrensen i branschen ökar leder ofta i slutändan till bättre tjänster och service för kunderna och en ökad transparens. Så långt är allt väl!

Tyvärr innebär hög och snabb tillväxt i en bransch också att många lycksökare som vill tjäna snabba pengar gärna ger sig in i branschen. De är ofta väldigt duktiga på att sälja och paketera sina tjänster. Men, när det kommer till leveransen så kan de oftast ingenting!

Lycksökarproblemet drabbar alla tillväxtbranscher och ju mindre kunderna själva vet om de tjänster som skall levereras desto värre är det. Sökmotoroptimeringsbranschen är tyvärr en sådan bransch eftersom de flesta köpare av tjänsterna inte känner sig helt bekväma med vad de får för pengarna.

För någon som inte kan sökmotormarknadsföring eller sökmotoroptimering är det väldigt svårt att bedöma vilken leverantör som är seriös och som faktiskt kan leverera. Därför blir det lätt så att de säljargument som egentligen bara används av oseriösa leverantörer låter väldigt lockande.

Ett av de vanligast förekommande lockargumenten från oseriösa leverantörer som faktiskt är ren och skär lögn är erbjudandet om 100 % resultatgaranti! En leverantör som lovar 100 % resultatgaranti när det gäller sökmotoroptimering är och kommer alltid att vara en ren bedragare!

Problemet med 100 % resultatgaranti är att inte ens Google själva kan ge det och de har trots allt byggt sökmotorn som dessa oseriösa leverantörer säger sig kunna leverera resultatet i. Dessutom är den resultatgaranti som oseriösa leverantörer lockar med något helt annat än det som du som kund tror och förväntar dig (mer om det nedan).

”Resultatgarantin” som utlovas av dessa leverantörer är i princip alltid villkorad av ett antal saker. Villkoren som uppställs kombineras ofta med lockande specialerbjudanden som ser bra ut. En vanligt kombination är följande:

1) Leverantören bestämmer alltid det antal sökord som du som kund skall ha med på listan för din sökmotoroptimering (oftast är det ett större antal som 25-30 stycken). De flesta av sökorden väljs dessutom ut av leverantören på egen hand.

2) Optimeringen som leverantören säger sig göra omfattar däremot bara ett mindre antal (15-20) av det totala antalet som leverantören bestämt. Och, det är bara dessa som du måste betala för. De andra sökorden får du gratis. ”Få 30 sökord betala bara för 20”, Galne Gunnar Style!

3) Och sedan kommer ”resultatgarantin”! Om inget sökord av det totala antalet sökord som valts ut ligger på förstasidan så betalar du inget alls!

4) Långa avtal som löper i minst 6 men oftast 12 månader och som förlängs automatiskt med lika lång tid om du inte säger upp dem minst 3 månader i förväg.

Så, hur mycket är då ”resultatgarantin” värd och vad innebär de övriga villkoren för dig som kund och för leverantören? Svaret kommer här!

Villkor 3 (Den falska ”resultatgarantin”)

Om vi börjar med att analysera ”resultatgarantin” i punkt 3 ovan så är det lätt att konstatera att ”resultatgarantin” faktiskt inte alls är en garanti att du som kund får något resultat. Det enda som garanteras är att om du inte får något resultat så slipper du betala.

Problemet med detta är att du genom att leverantörer har 100 % resultatgaranti som huvudargument luras att tro att leverantören faktiskt garanterar att du får ett resultat vilket inte är sant. Det som verkar tryggt och säkert är inte värt något alls!

De övriga villkor som är kopplade till ”resultatgarantin” är specialgjorda för att du inte skall märka att den oseriösa leverantören inte kan leverera och för att sockra erbjudandet ytterligare. Dessa är inte lika lätta att slå hål på, men jag kommer att hjälpa till med det nedan.

Villkor 1 (Blåsningen steg 1)

När det gäller antalet sökord som du bör sökmotoroptimera för så vet de flesta som kan någonting om sökmotoroptimering att det oftast räcker med att fokusera på 3-5 sökord som är riktigt bra för dig. Detta är sökord som kan vara svåra att optimera för, men som ger mycket relevant trafik och faktisk försäljning om du säljer online.

Om du lyckas med dessa svåra sökord och har mycket relevant innehåll som är rätt strukturerad på din webbsajt får du övriga sökord på köpet (förutsatt att de finns i ditt innehåll). Detta beror på att din positionering i Googles sökresultat i grund och botten handlar om vilket förtroende Google har för din webbsajt.

Villkoret där leverantören kräver att det skall vara exempelvis 25-30 sökord är därför bara ett sätt för leverantören att A) få det att se ut som att du får mycket för pengarna och B) smyga in en större mängd lättoptimerade sökord. Det senare är det egentliga huvudskälet!

En oseriösa leverantör kan genom att smyga in många sökord som har låg volym eller saknar relevans för din verksamhet visa på ett resultat i rapporten till dig. Detta genom att visa att de har ”levererat” på 15-20 av de 30 sökord som valts. Det som du däremot inte får reda på är att det är rena skräpord när det gäller sökmotoroptimering.

Villkor 2 (Blåsningen steg 2 och grädden på moset)

Detta villkor ger de mest oseriösa leverantörerna, om du är helt okunnig, möjligheten att inte alls ha med de 3-5 sökord som egentligen är intressanta för dig. Alternativt kombinerar de dem som påpekats ovan tillsammans med en mängd lätta sökord.

Återigen görs detta för att du skall få en känsla av att de kan leverera det som de utlovat. Och om inte alla 20 utan bara 10-15 ”levererats” så skall du kunna känna dig lite nöjd ändå. Det ser helt enkelt mycket bättre ut än vad det är.

Villkoren är dock främst till för att du skall få en känsla av att leverantören faktiskt gett dig något, dvs en ”rabatt”. Det hjälper leverantören att få avslut och det är alltid lite svårare för dig som kund att vara arg på en leverantör som faktiskt varit schysst mot dig. Tyvärr är även ”rabatten” ren luft!

Villkor 4 (Säcken knyts ihop och sänks i ån)

Slutligen tvingar dessa oseriösa leverantörer dig 9 gånger av 10 att skriva avtal på minst 6 eller 12 månader med automatisk förlängning. Det blir en ganska hård smäll när det visar sig att de inte levererar något vettigt resultat utan bara på skräporden.

Så, om du ser den här typen av villkor eller om säljargumentet från leverantören är att du får ”100 % resultatgaranti” då är det dags att lägga på luren. Det enda som ”100 % resultatgaranti” garanterar i dessa fall är att leverantören garanterat kommer att blåsa dig på dina pengar!

Tre enkla regler när du köper sökmotoroptimering

1) Kräv korta avtal, helst tillsvidareavtal med 1 månads uppsägning!

2) Kräv total transparens avseende allt de gör för dig inklusive hur de skapar din länkstrategi!

3) Om du får löfte om resultatgaranti så spring från mötet!

Av Stefan Mahlstein, Entrenprenör

7 tankar kring ”Sökmotoroptimering med 100 % resultatgaranti är ren bluff!

  1. Marcus

    För oss som är i, eller tangerar SEO-branschen och som vill köra med schyssta metoder får helt enkelt försöka upplysa företag om vilka fällor det finns.

    När det byggs ett nytt hus så förstår man konsekvenserna av ett fuskbygge. Det blir väldigt tydligt när det regnar in och huset tillslut är mycket dyrare men knappt användbart. När det kommer till att köpa SEO-tjänster så tror(skulle nästan våga säga ’vet’) jag att många företag inte förstår de allvarliga följder som blir av ett dåligt inköp. I bästa fall förlorar man sina pengar och inget resultat och värsta fall kan företagets anseende skadas rejält.

    Jag hoppas med din artikel att du når ut till någon företagare som står och väljer mellan olika SEO-aktörer och att de blir hjälpta till ett smart beslut, som i längden sparar de mycket tid och pengar.

  2. Stefan Bergfeldt

    Det går ju absolut att lova att man slipper betala om man inte är nöjd, men jag håller med dig.
    En varningssignal du missar är de som har ”ett unikt avtal med Google”.

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Att man lovar att kunden slipper betala om man inte lyckas ser jag inget problem med alls. Att låtsas att det är en garanti för att man kan leverera är däremot en scam.

      Tog inte med de som kör med ”unikt avtal med Google” eftersom de tillhör det extrema bottenskrapet.

Kommentarer är stängda.