Nordisk fondanalys lurar till sig avtal genom aggressiv gatuförsäljning!

Nordisk fondanalys är ännu ett nytt bolag som genom aggressiv försäljning på gator och torg lurar folk att skriva på avtal om värdelös rådgivning. Tyvärr gäller inte lagen om distansförsäljnng i dessa fall så skriv absolut inte på någonting! Det är i princip omöjligt att komma ur det hela rent juridiskt!

Nordisk fondanalys arbetar med samma upplägg som Svensk fondanalys, dvs du luras att tro att du skall få gratis rådgivning om ditt pensionssparande. Det du inte märker förrän det är försent är att du ingått ett avtal att betala 1 295 kr för rådgivningen.

I orostider tenderar det att dyka upp oseriösa aktörer som Nordisk fondanalys. De arbetar med aggressiv försäljning och spelar på folks oro över finansiella kriser och den framtida pensionen. De ringer eller jagar dig på gator och torg.

Som med alla mer kvalificerade tjänster så skall du aldrig köpa någon form av ekonomisk rådgivning per telefon eller av gatuförsäljare. Seriösa rådgivare arbetar nämligen inte alls på detta sätt.

Nordisk fondanalys har inget tillstånd att bedriva rådgivningsverksamhet och med största sannolikhet saknar de helt kompetens för det. Det handlar bara om att sälja så många prenumerationer som möjligt på helt värdelösa nyhetsbrev.

Det är lätt att riskera att bli lurad när man möter aggressiva säljare oförberedd. Ha därför som princip att aldrig skriva på något under tidspress eller innan du fått tid att fundera över eventuella erbjudanden.

Är det seriösa företag som säljer kan du alltid få möjlighet att köpa senare, det är bara de oseriösa som påstår att du måste ta snabba beslut för att inte missa ”chansen”.

Får du faktura från Nordisk fondanalys så vägra betala. Bestrid fakturan och skicka tillbaka. Du hittar mer information om hur du skall göra på bluffakturor.se

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

56 tankar kring ”Nordisk fondanalys lurar till sig avtal genom aggressiv gatuförsäljning!

  1. Lysette Knudsen

    Nordisk Fondanalys stod och spred sin ”information” på Familia , ett köpcenter i Hyllinge . Jag pratade med en ung kille där och ”förhörde” honom ingående vem som betalar för ”rådgivningen” då han sa att den var gratis. Han sa att dom hade fått i uppdrag av staten eller pensionsmyndigheten att informera allmänheten om denna gratisrådgivning. Varför skickar ni inte bara ut informationen i ett brev då frågade jag . Nä, folk river ju bara och kastar och ofta utan att läsa så därför stod dom ute och samlade namnlistor för intresserade.

    Jag skrev inte på något för idag vågar jag tyvärr inte lita på ”gratis” … ett ord som förlorat sin betydelse. Häromdagen satt jag och försökte läsa det finstilta i ett erbjudande från 3 (iPhone 4) .. jag satt med mina starkaste läsglasögon (som jag inte använder (än) ) och ett förstoringsglas!! Texten var vit på en violett bakgrund .. Jag satt och kisade och lyckades till slut tyda skriften och det var viktig information! HUMBUG har blivit det normala .. Lysette

  2. martin

    Tjena!

    Min mamma blev även lurad av en försäljare och när mina föräldrar pratade om detta under middagen blev jag lite fundersam och sökte på företaget och hittade din sida som tur var. Företaget är nu polisanmält samt att vi har skickat till dom att vi inte tänker betala. Hoppas fler kommer göra en polisanmälan på detta företaget.

    1. Andrea Astner

      Tack för info. Min 73 åriga mor har blivit lurad av nordisk fondanalys. Jag har bestridit fakturan men de fortsätter att kräva betalning. Jag ska också göra en anmälan, förhoppningsvis så leder det till något på sikt

    2. Rose-Marie M.

      Hejsan!
      Jag och min man råkade också ut för dessa försäljare nordisk fondanalys.Vi är rent förtvivlade och vet inte hur man bär sig åt för att komma ur det.Ringde till dom idag den 30/11.Skrev på papperna den 15/11,men de sa bara att det var försent att ångra sig.Vad gör man??

      1. Rigmor Tjerngren

        Hej Rose-Marie!
        Du ska omgående göra en polisanmälan – som jag gjort.
        Du ska skicka tillbaka originalet till Nordisk Fondanalys, där du skriver BESTRIDES och POLISANMÄLT. Du ska INTE underteckna med ditt namn.
        Får du en påminnelseavgift, gör du detsamma.
        Samma gäller inkasso.

        vänliga hälsningar
        Rigmor Tjerngren

        1. Linnea Malm

          Hej Rigmor
          Även jag har har blivit lurad så jag undrar omjag ska
          skicka tillbaka det gula pappret som jag skrev på
          till Nordisk fondanalys och sedan polisanmäla

          1. Stefan Inläggsförfattare

            Det tycker jag definitivt att du skall göra. Skriv att du aldrig fått information om att det skulle kosta pengar. Då får de gå vidare om de skall kunna få något. Det finns en stor mängd klagomål på Nordisk fondanalys och den verksamhet de bedriver vilket talar till din fördel i en eventuell process.

    3. Nordisk Fondanalys

      Hej Martin!

      Vad tråkigt att din mamma inte känner sig tillfreds med tjänsten. Be henne höra av sig till oss så kan vi undersöka ärendet och se vad vi kan göra. Vi tjänar naturligtvis inget på att hon känner sig lurad.

      Med vänliga hälsningar,
      Simon Johansson
      Nordisk Fondanalys

  3. Rose-Marie M.

    Blev förtvivlad idag när det dimper ner en räkning från nordisk fondanalys på 1295:-
    Jag hade blivet informerad om att, så länge jag inte svarade på deras mail,som skulle komma några dagar efter,så hade jag inte godkänt deras avtal.
    Ringde givetvis upp och sa till om att jag inte ville ha deras tjänst,men tyvärr en dag försent.Finns det något man kan göra??

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Problemet med att du skrivit på papper på stan utan att läsa igenom dem är att du sannolikt blivit lurad att skriva under ett avtal.

      Däremot kan du även i detta fall bestrida kravet. Skriv i så fall på fakturan att du bestrider kravet eftersom du anser dig ha blivit lurad och att du inte ingått avtal samt dagens datum. Jag tycker definitivt att du skall göra det. Ta sedan en kopia av fakturan och skicka sedan tillbaka originalet till avsändaren. Maila även bestridandet till dem om du har en mailadress.

      Gör gärna även en polisanmälan för bedrägeri och ange då personen som står står angiven på fakturan som referens, eller bolagets företrädade.

      Skulle det komma ytterligare krav från inkassobolag eller kronofogden så fortsätter du att bestrida kraven med anledning av att fakturan är tvistig. För att komma vidare behöver bedragarna då gå till domstol och bevisa sin rätt. Ju fler anmälningar som inkommer desto bättre eftersom du kan hänvisa i domstol till detta.

      Om det finns något inkassobolag eller finansbolag som skickat fakturan till dig så vill jag gärna ha namnet på detta. Jag kommer att kontakta dem och berätta om att Nordisk Fondanalys bedriver bedrägeriverksamhet. Förhoppningsvis avbryter de då samarbetet med dem.

      1. Katrin Åsberg

        Även jag har blivit förd bakom ljuset. Att jag skulle ”skriva på” var bara en formsak, att tillåta NF skicka mig information. När han som presenterade ärendet ville ha mitt personnummer sa jag stopp och undrade vad ha skulle ha det till. Mest en formsak, jag behövde ju inte lämna mina 4 sista siffror…

        När fakturan sen kom fanns mitt personnummer – med 4 sista siffror!
        Jag kände att ett obehörigt intrång hade blivit begånget.
        Jag fick ingen kopia på det jag skrivit under.

        Trots att jag talade om att jag inte kunde läsa med de här glasögonen jag hade för stunden fick jag heller ingen information med mig hem. Jag gick tomhänt därifrån. Kontakt med NFs kundtjänst hävdar dock bestämt att ALLA kunder får kvitto och information med hem.

        Jag utgår från att den som sitter i kundtjänst inte är samma person som arbetar med ”värvning” på fältet och rimligtvis inte kan veta om jag verkligen fick nånting med hem. Strax bredvid stod dock Nordisk Säkerhetstjänst och plockade fram för sin presentation av nyckeltjänst.. Han var vittne och kan ha en uppfattning om vad som hänt.

        Aldrig sa han heller ett ord om att kreditprövning skulle utföras. När jag fick meddelandet från ”minupplysning” blev jag alltså helt förtvivlad.

        Jag har nu gjort polisanmälan. Eftersom det är att betrakta som civilmål tar polisen sig inte an ärendet. Jag fick rådet att vända mig till Konsumentverket och Finansinspektionen, då tillstånd att bedriva försäljning tydligen saknas för NF.

        Jag är villig att driva protester mot NF verksamhet.

        Med vänlig hälsning
        Katrin Åsberg

        1. Stefan Inläggsförfattare

          Det verkar tyvärr som att Nordisk Fondanalys har ett väldigt stort problem med sina säljare. Problemet är för stort för att Nordisk fondanalys skall kunna skylla på att det är enstaka fall eller att säljarna agerar på eget initiativ. Så länge som Nordisk fondanalys inte gör något åt detta är jag böjd att hålla med dig om att de bedriver en helt oseriös verksamhet.

          Även det sätt säljarna betalas på, dvs ren provision samt att de inte behöver ha någon erfarenhet av försäljning alls talar för att det handlar om att Nordisk fondanalys och de som står bakom enbart är ute efter snabba pengar!

        2. michelle

          Hej Karin ring polisen igen vi är 2st som gjort anmälan idag ,ring och anmäl det som bedrägeri . Lycka till

    2. Nordisk Fondanalys

      Hej Rose-Marie M.

      Våra säljare är noga med att påpeka att man måste välja riskportfölj och följa anvisningarna i mailet för att fondbyten ska göras. Eftersom vi inte förvaltar dina pengar krävs det att du själv gör bytena. Tjänsten är just att få rekommendationerna i 24 månader. Om man inte klickar i mailet på vald riskportfölj görs inga fondbyten.

      Vi har gjort ytterliggare förbättringar för att undvika missförstånd bla. att skicka ett välkomstmail när du minst har 7 dagars ångerrätt kvar. Den 16 november började vi dessutom med att dela ut en tydlig folder tillsammans med avtalskopian. Där i står det också att fakturan skickas till postadressen.

      Hör gärna av dig till oss om du fortfarande inte känner att du blivit väl bemött!

      Med vänliga hälsningar
      Simon Johansson,
      Nordisk Fondanalys

      1. Stefan Inläggsförfattare

        Tyvärr är det ingen som litar på det som ni skriver längre. Förtroendet är förbrukat eftersom de metoder ni använder är direkt oseriösa och snarare liknar bedrägeri än något annat. Mitt råd till alla är att inte skriva på något som kommer från Nordisk fondanalys eller lita på de eventuella råd de får från er. Än så länge har ni inte kunnat svara på vilken kompetens era såkallade analytiker har. Nordisk fondanalys finns inte registrerat hos vare sig Finansinspektionen eller Swedsec. Dessutom fortsätter ni uppenbarligen att lura folk.

  4. Stanisa

    Jag har också blivit lurad…skrivit på det så kallade kontrakten som de har inte presenterat alls….allt hände så snabbt…sen kom räkningen efter två veckor.
    När jag ringde dem fick jag veta att det var försent för att säga upp min avtal. Nu skall jag anmäla fallet till polisen.
    Fakturan har jag inte betalt, har skickat tillbaka den med rådande (Stefans) kommentar.
    MVH Stanisa

  5. Ingela

    Hej
    Även jag råka ut för en påstridig försäljare som bedyrade att allt var gratis…jag skulle vänta på ett mail och kunde sedan i lugn och ro titta på det hemma…jag frågade flera gånger om det kostade något och fick svaret att det var helt kostnadsfritt. Mailade dem när jag fick fakturan och fick dem att skicka kopian på avtalet…ser ju att jag skrivit på…och den aggressiva försäljarens namn… men rutan som är ikryssad där det står att det kostar 1295 såg aldrig jag.
    Har redan betalt…tyvärr…kan man göra något för att få tillbaka sina pengar?

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Jag tycker att du skall skriva till dem och begära tillbaka pengarna. Deras VD har kommenterat på http://www.bluffakturor.se och påstått att de ger sina kunder 14 dagar ångerrätt. Men, det tror jag på när jag ser att någon fått tillbaka pengarna. Anmäl dem till Konsumentombudsmannen hos Konsumentverket för felaktig marknadsföring. De kanske tar tag i det hela. Har du betalat är det dock tyvärr svårt att få tillbaka något från dessa bedragare!

      1. Ingela

        Visst hade jag 14 dagars ångerrätt…men det hade ju passerat då jag fick fakturan…väldigt passande eller? Jag har haft korrespondens via mail med dem men de påstår att försäljaren inte sagt som jag säger…så det är ju ord mot ord! Jag hade aldrig skrivit på om jag visst att det kostade och det syntes inte när jag skrev under papperet.

        1. Stefan Inläggsförfattare

          Jag tycker att du skall vägra betala och bestrida fakturan. Då får de gå hela vägen till domstol. Med största sannolikhet så gör de inte det.

  6. My

    Jag var också dum nog och skrev på ett avtal för en vecka sen. Fick idag mitt första mail. Såg denna sida och jag har ringt dem men dem kunde inte ta emot mitt samtal nu. Jag tänkte ångra mig. Och det har inte gått 14 dagar och då går det väl helt bra att ångra sig och ta tillbaka avtalet?

    1. Gun-Britt Selander

      Hej My och alla andra som känner sig dumma och bedragna!

      Känn inte att ni är dumma som skrev på, för i så fall är vi många ”dumma”. Det är helt naturligt det vi gjort, men det har gett oss en läxa. Vi har skrivit på något som inte stämmer med verkligheten. Vi har inte blivit informerade om att det är ett avtal vi skrivit på och som kostar 1295 kr. Jag skrev också på i god tro och läste tyvärr inte den gula lappen innan. Blev också ett flertal gånger upplyst av killen, vid namn Ozase (efternamnet kan jag tyvärr inte tyda) som berättade om företagets tjänst, om att inget gällde förrän jag gjort mitt val i ett mail som skulle tillsändas mig inom några dagar och där fanns 3 alternativ att välja mellan.

      Jag har också skrivit på, men tack vare att jag fick ett sms att det gjorts en kreditupplysning på mig, så var det en varningsklocka att något inte stod rätt till. Jag ringde upp Kreditundersökningsfirman Minupplysning som jag fått sms:et av, men dom kunde inte svara på vem som tagit kreditupplysning på mig, men skulle skicka det skriftligen till mig om dom fick koden som stod i sms:et och det skulle ta 14 dagar. Jag vågade inte ens logga in på denna sida med koden, för nu luktade det bedrägeri riktigt. Jag kommer att ringa upp Kreditundersökningsfirman Minupplysning och fråga om dom är medvetna om att dom jobbar tillsammans med oseriösa företag.

      Jag försökte ringa Nordisk Fondanalys, men får besked att det är många som ringer, så var god ring senare. Deras telefonnummer finns inte med på Eniro och Hitta.se vilket jag anser mycket märkligt. Skickar ett mail att jag säger upp det s.k. avtalet omedelbart och begär en bekräftelse på detta. Bekräftelsen kommer med mail nästa dag där det stor: ”Hej Din ånger är registrerad”.

      Skickar ett brev samma dag där jag ber dom återsända en skriftlig bekräftelse på min uppsägning i ett frankerat kuvert som jag bifogar. Den 28 dec kommer ett tomt A4-papper där det står följande: ”Hej Gun-Britt Vi har tagit emot din ånger både via mail och post. Din ånger är registrerad. Simon Johansson” och detta är handskrivet. Ingen företagslogga på papperet!! LYCKAS få tag i Simon Johansson per telefon 29/12 och det blir en livlig diskussion där jag ifrågasätter hur ett seriöst företag kan svara på detta sätt. Har dom inte ett svarsformulär eller i alla fall brevpapper med sin logga. Han säger att jag är den enda som begärt denna skriftliga bekräftelse, alla andra har begärt att NF ska bränna upp avtalet.

      Jag berättar också för honom att det är bedrägeri dom håller på med att få människor till att skriva på något som inte stämmer med det dom berättar om. Han säger att jag behöver ju inte bry mig eftersom jag är avregistrerad och har ångrat mig inom de 14 dagarna. Men Hallå, alla andra som gått på deras bedrägeri, jag måste varna, jag ser det som min medmänskliga plikt. I mitt fall så sträckte Ozase fram det ”gula avtalet” och höll handen över det för att peka längst ner och säga: ”Nu behöver jag bara din signatur där”.

      Deras marknadsföring och försäljningssätt är bedrägeri. Jag kommer ju också givetvis att anmäla detta till polisen, KO samt informera svt.se/plus och hoppas på att det kommer ut i media och att inte allt för många luras av deras bedrägerier. Kommer även att lägga ut det på Facebook för att varna mina vänner och deras vänner.

      1. michelle

        Hej Gun-Britt du skriver att du blivit lurad av Nordisk fondanalys av en säljare vid namn Osaze undrar om det är samma Osaze Uyi Richmore som är ordinarie ledamot i NFs styrelse ,det är väldigt undreligt om han inte vet vad som ska säljas utan att ljuga för dig. Mitt råd POLISANMÄL som bedrägeri. Lycka till

        1. michelle

          Måste korigera vad jag skrev till dig Gun-Britt Osaze Uyi Richmore är ordinarie ledamot i Talk.too.much AB/Nordisk Fondanalys rätt ska vara rätt titta gärna på allabolag.se.

      2. michelle

        Hej Gun-Britt måste rätta till vad jag skrev Osaze Uyi Richmore han är ordinarie ledamot i Talk.too.muchAB/Nordisk Fondanalys rätt ska va rätt.

  7. My

    Försökt några gånger att ringa nu. Och medans jag hållt på så fick jag ett sms att dem ringt mig. Så jag tänker fortsätta ringa som en galning och få mitt avtal brutit. Dem sa även till mig att jag skulle få ett mail och därigenom klicka på något och gjorde jag inte det så hade jag inte bundit mig till något. Jag tackar så mycket för denna sida och hoppas jag kan få mitt avtal brutit eftersom det inte gått 14 dagar än

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Maila dem och spara mailet, dvs om du har en mailadress till dem. Då har du även bevis för att du ångrat dig i tid. Tyvärr så gäller inte 14 dagar ångerrätt på försäljning på gator och torg. Men, Anton Ewetz som är styrelseordförande i bolaget bakom Nordisk Fondanalys har ju lovat att han ger alla kunder det. Kanske är det för att de sedan inte svarar i tid för att man skall kunna ångra sig. De flesta jag fått feedback från har tyvärr fått höra att det är försent varje gång.

      1. Anton Ewetz

        Hej My!

        Tråkigt att du känner du inte vill ha våra fondrekommendationer.

        Men givetvis lämnar vi alltid 14 dagars ångerrätt from avtalstecknande precis som jag skrev på Stefan Mahlsteins andra blogg och som du ser på avtalet.

        Så har du precis fått vårt välkomstmail som jag antar att ni syftar på går det jättebra att häva avtalet. Ring oss på 040-6160697 eller maila kundtjanst@nordiskfondanalys.se och ange namn och personnummer så skickar vi en bekräftelse till dig när det är registrerat i systemet.

        Jag kan kort förtydliga processen för er som läser här.

        Eftersom vi absolut inte är ett blufföretag eller strävar efter att få missnöjda kunder är avtalsprocessen följande:

        När kunden skriver under avtalet får denne en gul kopia med sig. På både fram och baksidan står kostnaden för tjänsten tydligt. På baksidan står det dessutom att vi alltid lämnar 14 dagars ångerrätt från avtalsingång.

        I samband med detta får kunden sen över en månad tillbaka dessutom en broschyr där det ytterligare står info om vad som sker härnäst samt att PPM-kod och faktura kommer till bostadsadressen.

        Senast inom en vecka från avtalstecknande ( dvs. kunden har alltid minst 7 dagar ytterligare på sig att ångra sig) får kunden ett välkomstmail till den epost som angetts. I mailet finns ännu mer information och hur framtida analysmail ska hanteras.

        Har kunden efter 14 dagars inte invänt mot detta räknar vi naturligtvis kunden som betalningsskyldig och som kund hos NFA.

        Fakturahanteringen följer branschstandard där man inte skickar ut fakturan innan ångerrätten har gått ut.

        Det är viktigt att poängtera att vi på två månaders försäljning tagit in över 2000 kunder. Det är naturligtvis så att det sker misstag och just därför strävar vi kontinuerligt med att förbättra vår införsäljningsmetod samt att ge kunden så mycket information som möjligt innan ångerrätten har gått ut.

        Slutligen vill jag poängtera att våra fondrekommendationer står sig väldigt bra mot världsindex och bara under November månad gav NFAs rekommendationer snittsvensken 650 kr mer i kuvertet än om de hade sparat sina pengar i AP7.

        1. Stefan Inläggsförfattare

          Bra att ni nu har en rutin för att hantera den ångerrätt som ni säger er ha.

          Det vore dock intressant att höra din kommentar kring det sätt som tjänsten säljs på. De klagomål som kontinuerligt inkommer är att tjänsten säljs genom att era säljare lovar att den är gratis! Det är inte svårt att dra in 2 000 kunder med ett sådant löfte. Problemet uppstår sedan när det visar sig att det kostar 1 295 kr per år.

          Det vore även intressant att höra vilka analytiker ni använder, få information om deras bakgrund samt i vilken utsträckning dessa är licensierade hos Swedsec, dvs har den kompetens som man bör ha för att ge råd kring placeringar i fonder.

  8. My

    Nu fick jag äntligen tag på dem och kunde ångra mitt avtal eftersom det inte gått 14 dagar. Och fått det bekräftat på mail. Tackar så hemskt mycket igen för denna sidan som fick mig att öppna ögonen vad det var för bluff.

  9. My

    Dem sa i telefonen att jag hade 14 dagars ångerrätt och jag sa ja det har inte gått 14 dagar. Så sa han nej och undrade om jag läst på om dem och vet varför jag bryter det. Jag sa att det var för att det kostar pengar. Så sa han men det sa väl säljaren. Så sa jag han sa att att jag skulle klicka på någon länk och gjorde jag inte det så skulle det inte kosta, men jag har hört att ni skickar fakturer ändå. Så sa han okej och skrev en massa på sin data. På mitt mail på bekräftelsen så står det: hej din ånger är registrerad. Med vänlig hälsning, kundtjänst på nordiskfondanalys.
    Så det är väl ett tillräckligt bevis på att jag ångrat mig i tid?

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Kul att du fick igenom det hela. Mailet med den texten räcker för att du skall slippa betala så du bör kunna känna dig lugn nu. Bra jobbat!

  10. My

    Åh vad skönt att höra att det är tillräckligt med bevis. Det var bara en slump att jag sökte på dem på Google. Fick mitt första mail från dem idag och tänkte jag söker och ser vad det egentligen handlade om som försäljaren babblade om. Så kom denna sidan också upp på Google. Detta var första gången jag skrivit på något av en försäljare och absolut sista gången. Det lät så bra försäljaren sa att man skulle få högre pension och även om man betalade dessa pengar så var det inga nya pengar utan det är vad man redan betalar. Så sa jag så du lurar inte mig nu då på något sätt. Nejdå sa han och lät så godtrogen. Men sa det ända jag bundit mig på avtalet är att få mail i två år om jag inte väljer att klicka vidare på den länken dem snackade om som krävdes för att man skulle ta del av det dem säljer. Ska aldrig mer vara godtrogen på någon försäljare.
    Men om vi nu säger att dem ändå skickar en faktura till mig, hur går jag då vidare för att slippa betala den?

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Om de skulle skicka faktura ändå så skriv på den att du bestrider fakturan eftersom du ångrat dig inom 14 dagar och att du även fått en bekräftelse per mail om att det var ok att ångra sig. Ta sedan en kopia av fakturan och skicka tillbaka originalet med en kopia av mailet du fick. Då borde de inte gå vidare. Samma process oavsett varifrån en eventuell faktura kommer ifrån.

  11. My

    Hejsan. Tack så mycket för hjälpen och denna så värdefulla sida. Har läst mer på dem andra sidorna som också kommer upp på Google. Fick i förra veckan ett sms om kreditupplysning. Sökte på företaget men fick inte upp mer om försäljningsbolag och förstod inte varför eller vilka det var som gjort det på mig. Men ser nu att det var dem som gjort kreditupplysningen. Jag förstår inte hur man kan lura godtrogna människor. Och när jag till och med ställde frågan åt försäljaren om han inte lurar mig nu på något sätt så tittar han och ljuger mig rakt i ansiktet och säger nej. Hoppas fler googlar på dem och hittar denna sidan och hinner göra ett ångeravtal!

    1. Simon Johansson

      Hej My!

      Vi pratades vid i telefon igår och givetvis är du borttagen ur systemet. Dvs. din ånger är registrerad och du har fått ett bekräftelse mail.

      Ovan kan du läsa vad Anton har skrivit om ärendehanteringen.

      Med vänliga hälsningar
      Simon Johansson

  12. Henke

    Även min sambo blev lurad att skriva på, två gånger, ett till sig själv och ett till mig som inte var med vid tillfället! Fick fakturorna i förra veckan efter ångerrätten gått ut. Båda fakturorna var ställda till min sambo fast att de skrev mitt personnummer på den ena. Har skickat tillbaka de med texten bestrides. Ska gå och prata med polisen nu i veckan. De körde med samma lögn om att det inte kostade något och att man skulle få informationen på mail som man kunde titta på hemma i lugn och ro.

  13. Lina Olin

    Jag råkade också ut för dessa skojare. Eller, så värst skoj har det inte varit.
    Jag skrev på för att få information hemskickat, som många andra här ser jag. faktura kommer hem och är ställd två dagar efter ångerrätten slutat gälla. Jag försöker via mejl ta mig ur detta då jag aldrig tackat ja till deras tjänst. Killen vid namn Carlo har själv kryssat i rutan för ”Jag vill bli kund…” utan min vetskap.
    När jag ber om kopia på ”avtalet” ser det inte ut som det papper jag skrev på.
    När jag bestämt mig för att polisanmäla detta visar det sig att eftersom det är ett civilmål är det inte ett polisiärt ärende och går alltså inte att anmäla, enligt polisen jag pratat med idag. Hon sa även att flera andra kommit in till stationen och velat anmäla.
    Mycket olyckligt att enda utvägen är att antingen betala bedragarna eller behöva dra in advokat och starta en rättsprocess.
    Då jag inte har någon som helst lust att lägga vare sig tid, pengar (mer än nödvändigt) eller energi på sådana här uslingar, fick det bli att betala. Det är ju tyvärr inte säkert att man vinner i en rättegång.
    Det är så ledsamt alltihopa, och det är inte konstigt att människan blir mer och mer tillbakadragen och vill sköta sig själv. Snart vågar man ju inget annat 🙁
    (Men tack för en bra sida och bra information! Jättelätt att hitta negativa saker om NF bara genom att googla, det säger ju ett och annat.)

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Jag skulle nog vilja påstå att det faller under bedrägeri eler försök till bedrägeri så polisanmälan skall du kunna göra. Lite synd att polisen som du talat med är av en annan uppfattning. Nordisk fondanalys har ju förfalskat det papper du skrivit på för att bedra dig på pengar.

      När det gäller processen så behöver du inte driva någon sådan så länge du inte betalar. Det är Nordisk fondanalys som måste driva det hela. Det enda du behöver göra är att bestrida fakturan som kommit och eventuella krav som kommer därefter. Med andra ord måste Nordisk fondanalys gå till domstol om de vill få rätt vilket de med största sannolikhet inte gör.

      Väl i domstol så kommer de att få problem med att förklara varför det finns en stor mängd polisanmälningar och klagomål mot dem som säger samma sak, dvs att de lurar folk att skriva på och säger att det är gratis.

      1. Nordisk Fondanalys

        Hej Lina!

        Vad tråkigt att du inte känner dig tillfreds mötet med säljaren. Om du fortfarande känner att du inte blivit rättvist behandlad går det jättebra att maila oss igen och sakligt beskriva mötet med säljaren så ska vi se över ärendet igen.

        Givetvis skulle vi aldrig förfalska ett avtal då det är direkt olagligt. Vi bedriver inte heller någon bedrägeriverksamhet utan alla våra kunder har skrivit under ett avtal, fått en broschyr och ett välkomstmail innan ångerrätten gått ut. Precis som lagen förordar.

        Det är dessutom mycket riktigt att det är vi som företag som har bevisbördan hos oss. Därför sparar vi alltid avtalen som kunden skrivit under. Skulle du vilja ha ytterliggare en kopia förutom den du fick vid avtalstecknande går det jättebra att ringa eller maila oss så skickar vi det till dig.

        Med vänliga hälsningar,
        Simon Johansson
        Nordisk Fondanalys

    2. michelle

      Hej Lina det går visst att göra en anmäla hos polisen ang bedrägeri jag och min syster har själv gjort varsen idag det var inga problem . Personen jag pratade med sa att blev det tillräckligt många anmälningar så kunde det bli så att åklagarmyndigheten kunde ta upp det som ett bedrägerimål.Så gå på polisen igen och säg att det är anmält i Helsingborg utan problem. Lycka till

  14. Katrin Åsberg

    Hej igen
    och jag vill också tacka för att du på den här sidan tar dig an oss som blivit lurade.
    Nu har jag kontaktat Sydnytt och blivit intervjuad om hur det går till när Nf verkar på fältet.
    Inslaget kommer att sändas strax efter nyår.
    Gott Nytt År På er alla!

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Tack själv! Det är tillsammans som vi kan göra skillnad. Kul att höra att du intervjuats i Sydnytt. Bra att media tar upp problemet eftersom det brukar leda till att det händer saker även hos de olika myndigheter som finns. Gott Nytt år!

      1. Katrin Åsberg

        Ja, Sydnytt gjorde susen! Tacka Lisa för det.
        Nu har jag fått ett mejl där Nf skriver att ”ett misstag har uppstått” och dom stryker min faktura. Skönt!

  15. Frank Black

    Hej! Min mamma har precis köpt ett avtal av nordisk fondanalys, 1295kr. På den gula fakturan står där endast ett förnamn, dock saknas det ett komplett efternamn. Är inte detta en tillräcklig grund för att göra avtalet ogiltigt? Självklart måste väl försäljaren skriva under hela sitt namn, exempelvis Robert Andersson istället för bara ”Robert”?

    Kundtjänst hävdar att endast försäljarens underskrift oavsett vad där står är giltigt, då kan man ju undra hur de ser skillnad på om det hade funnits 2st Robert i företaget.

    Tack

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Avtal av detta slag har inga formkrav. Dvs, de kan vara utformade lite hur som helst och ändå gälla. Däremot så har de flesta som skrivit på blivit lovad att det skall vara gratis till dess att man aktiverar sin prenumeration via mail. Det sista stämmer dock inte eftersom Nordisk fondanalys skickar ut fakturor direkt. Vägra betala. Följ i stället de instruktioner som du hittar på bluffakturor.se

  16. Stig

    Hej Stefan,
    Även jag har blivit utsatt för en av dessa påstridiga försäljare och kom hem med ett påskrivet avtal utan att egentligen veta vad det handlade om. Min fru anade oråd, hittade din sida och fick mig att åka tillbaka till butiken där försäljaren fanns kvar. Sa att jag inte förstått vad det handlade om, att jag ångrat mig och ville riva avtalet. Motvilligt tog han både sitt original och min kopia, rev och lämnade allt till mig samt muttrade något om att nu hade han ju ingen underskrift. Detta hände de 17 december. Igår den 29 december fick jag ett brev från minupplysning där frågeställaren mystigt nog var Talk.too.much AB. Upplysningen beställdes samma dag, den 17 december. Vad kan ha hänt? Jag har inte fått några andra papper från Nordisk Fondanalys. Har de hunnit registrera mig innan avtalet revs och vad måste jag i så fall göra? Sista dagen att agera är idag.

    Vänliga hälsningar
    Stig

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Hej Stig!

      Talk.too.much AB är bolaget bakom Nordisk fondanalys så det är säkert så att de tagit kreditupplysning på dig samma dag som du skrev på. Eftersom avtalet revs och du fick det rivna avtalet behöver du inte göra något alls. Sannolikt så kommer du inte att höra av dem igen. Skulle det vara så att de trots allt skickar en faktura så skall du bestrida den enligt instruktionerna som finns på bluffakturor.se

  17. Anne Fröding

    Hej! Jag har också blivit lurad av Nordisk fondanalys. Den 5/12 efter en lång arbetsdag var jag inne på Maxi i Helsingborg och när jag passerat kassorna fångade två unga killar från Nordisk fondanalys mig och började tala om att jag ville ha bättre utdelning på min pension.

    Jag sa att jag inte har tid med detta just nu för jag hade fullt med kassar i händerna. Med de tjatade på och jag sa att jag vill tala med min bankman om detta och själv ta reda på vad det är för företag som måste stå på Maxi och fånga in kunder. Jag sa också till honom att jag var skeptisk till sådana här försäljningsätt. Men de bara malde på och armarna blev längre och längre av mina matkassar så till sist skrev jag på för att bli av med honom.

    Han sa att det var inget problem utan det var gratis och att jag i lugn och ro kunde sätta mig in i det hemma, när jag väl bestämt mig och vill vara med kostar det 1295 kr.

    Den 12/12 fick jag ett välkomstmail. Eftersom det var strax innan jul hade jag inte tid att svara på detta mail förrän 22/12 och då skrev jag att jag inte ville vara med. Samma dag kom fakturan och då gick jag in och svarade på mailet. Den 27/12 fick jag ett mail att jag inte kunde dra mig ur och att jag var tvungen att betala fast att inte ville vara med.

    Jag skickar tillbaka fakturan idag den 30/12 men Nordisk fondanalys har ingen postadress så jag vet inte om de kommer fram om man bara skriver Nordisk fondanalys. Har försökt ringa till deras kundummer men detta är ej i bruk enligt en röst i telefonen.

    Mvh
    Anne Fröding

    1. Stefan Inläggsförfattare

      Hej Anne!

      Jadu, man kan verkligen fråga sig vad det är för bolag som måste ragga kunder så aggressivt på stan. Det är i alla all inga seriösa finansiella rådgivare som arbetar på det sättet. Bolaget bakom Nordisk fondanalys heter Talk.too.much AB och deras adress är: Åldermansgatan 10, 227 64 Lund. Skicka ditt bestridandet dit. Följ de instruktioner jag ger på bluffakturor.se.

  18. Linus Larsson

    Har nu med varit med om detta, om Nordisk Fondanalys. Två unga grabbar som stod på Maxi Helsingborg. De sa samma sak att man blev ej ansluten förrän man fick mejl, men det dök inte upp något, men igår dök det upp en påminnelse utan att fått första fakturan. Men jag skrev inte på något utan gav dem bara adress och epostadress så de kunde skicka information om deras tjänst.

    1. Linus Larsson

      Och en annan sak, om de påstår att ha min underskrift, även jag inte har skrivit på, är det inte förfalskning?

      1. Stefan Inläggsförfattare

        Då är det helt klart förfalskning. Det kallas urkundsförfalskning mer specifikt så får du bevis för det så är det lysande!

Kommentarer är stängda.