Google Analytics drar till sig råttor!

Med ett ökat intresse för marknadsföring på Internet kommer tyvärr även en uppsjö av lycksökare med mer eller mindre seriösa inslag i sina verksamheter. Ett exempel där lycksökare nu verkar ha slagit rot är bland konsulter som hjälper företag att mäta lönsamheten av deras internetsatsningar.

För er som följt min blogg så vet ni att jag precis som andra seriösa internetentreprenörer tycker att det är väldigt viktigt att man mäter lönsamheten av de satsningar man gör på Internet. Det gäller allt från att skaffa en webbsajt till att mäta resultatet av annonsering online och sökmotoroptimering som görs. Gör man investeringen att skaffa en webbsajt skall man veta vad syftet är och se till att den anpassas därefter. Därefter är det viktigt att mäta och utvärdera all trafik som man får till webbsajten. Trafiken man får skall konvertera till intäkter!

För den som inte är rädd att göra lite arbete själv och har tid sätta sig in i hur saker och ting fungerar kan jag varmt rekommendera Google Analytics för att mäta lönsamheten. Det är ett analysverktyg som är helt gratis där man i princip kan mäta allt som är av intresse i det här fallet. Eftersom det är Google som står bakom så går det också att väldigt enkelt integrera informationen från Adwords direkt in i analysen. För den som har lite mindre tid eller inte vill fokusera på detta själv så går det att få hjälp.

Det viktiga om du söker hjälp för att sätta upp och använda Google Analycis är dock att du måste se till att du inte hamnar i händerna på de, enligt min mening, bluffbolag som säljer rapporter från Google Analytics genom dyra abonnemang. Rent krasst så skall det inte vara nödvändigt att betala särskilt mycket för att någon sätter upp rapporteringen. I en mindre och inte så föränderlig verksamhet som bedrivs online kan det till och med många gånger räcka med en engångsinsats på 5-10 timmar för att få bra rapporter uppsatta.

Tyvärr finns det de som faktiskt säljer rapporter från Google Analytics, som är gratis, för tusentals kronor per månad. Det värsta är att de ofta får tillfälle att presentera sig i seriösa sammanhang för att ingen egentligen förstår att den tjänst de levererar är rena rama rånet. Var på ett sådant event för inte så länge sedan där ett av dessa företag fick tillfälle att sälja in sig. Med enkla sanningar och stora förenklingar av verkligheten lyckades de få stort intresse från åhörarna. Problemet är att det de säljer är inte värt pengarna på långa vägar.

Modellen för dessa företag är enkel. 1) Se till att alla som lyssnar inser att det är viktigt att mäta lönsamheten av sin internetsatsning, 2) Få dem att tro att det är relativt svårt och att de behöver konsulthjälp och 3) Bind upp dem med årsabonnemang eller i vissa fall ännu längre genom att locka med rabatter. I det fallet som jag var med och fick information om kostade abonnemanget nästan 50 000 kronor om året. Det man får är ett utskick per post med en utskriven rapport från Google Analytics en gång i månaden. Är dessa rena bluffbolag eller kan man kalla dem seriösa? Det får väl var och en bedöma själv, men jag anser att de luktar lång väg.

Får ni dessa erbjudanden så ställ kritiska frågor – vad ingår – hur ser rapporterna ut – vad grundar sig rapporterna på för information – be att få exempel och jämför sedan med vad Google Analytics erbjuder helt gratis! Och vad ni än gör bind inte upp er på långa avtal. Har de en bra tjänst så kan de väl ta risken med månadsabonnemang, eller hur?

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör

4 thoughts on “Google Analytics drar till sig råttor!

  1. Fredrik Näs

    Mycket bra post, du sätter ord på mina tankar efter att ha mottagit en epost för några dagar sedan, där ett företag erbjuder oss just detta. Dom skriver i sitt mail att dom ser att vi marknadsför oss via LinkedIn och Facebook, och hyllar oss på några rader för detta val, men så kommer sen det självklara säljsnacket om hur svårt det är att mäta effekt och resultat av detta, och hur överväldigande svårt analytics är att behärska för den som inte är certifierad.

    Man kan tycka att dessa företag som försöker ta hutlösa priser för gratis-data borde i det minsta kunna göra en ordentlig analys av vilka dom skickar ut dessa erbjudanden till.

    Vi jobbar själv med analytics gentemot våra kunder på Domainz.se, vi sammanställer våra kunders analytics-data på samtliga domäner tillsammans med annan informativ data i vår domänbevaknings tjänst Dock tar vi inte betalt för detta.

    Det jag menar är att om dom hade läst mer än rubriken, så hade dom snabbt insett att det vore totalt omöjligt att sälja in tjänsten till oss. Och än mer irriterad blir man när man ser prisförslaget på 5000kr/mån för ”mätning av social marknadsföring” Det är alltså en totalkostnad på över 60 000kr/år inkl diverse startavgifter och etableringsavgifter (installation av spårningskod och sätta igång utskick?)

    Hursomhelst så tycker jag det är väldigt positivt att du lägger ljus på detta, då jag tror det är vanligare än folk tror.

    Vänligen,
    Fredrik Näs

    1. Stefan Post author

      Rätt typiskt de som kör aggressivt sälj per mail eller telefon. De gör ingen kontroll av om det är en potentiell kund eller inte. De bara spammar på. Det värsta är väl att det funkar i en del fall. Annars hade de inte hållit på.

      Schysst tjänst ni byggt förresten!

      1. Fredrik Näs

        Hej igen Stefan.

        Tack för fina ord, vi sätter stort pris på det! Vi kommer med en helt ny version där vi bakar in funktionaliteten i ett socialt media interface genom Wp/Budypress.

        Angående Analytics så har jag fått ännu ett ”erbjudande” den senaste veckan, för en stund tänker jag att man borde hänga ut dessa företag, men så kommer jag på tanken att vart ska man dra linjen, jag menar många webbhotell tar betalt för att sätta upp en webblösning i open source, och ta gott betalt för det. Jag tänker att ett företag som sätter upp en riktigt avancerad analytics övervakning med integrering av adwords/adsense samt kampanj & mål-styrning kanske borde kunna ta betalt för detta, då det inte är en kunskap som var person besitter. Jag tror att många använder enbart en bråkdel av det potential som analytics innebär.

        Det ska dock tilläggas att dom tillbud jag har fått på epost var helt grundläggande och kräver inte alls någon expertis.

        förresten, Finns du på twitter?

        Vänligen,
        Fredrik Näs

  2. Pingback: Varning, Google Analtyics rapporter för dyra pengar