Founders Alliance

Var på Founders Alliance häromdagen och lyssnade då bland annat på Ayad Al Saffar som grundat Klockgrossisten (Ur & Pen). Förutom att det är en fantastiskt resa han gjort så fick vi lära oss värdet av att ha egen produktion av det man säljer. Att äga hela kedjan från produktion till distribution och försäljning till konsument är ett bra sätt att skapa höga marginaler i sin verksamhet. Väldigt viktigt om man håller på med handel.

Förutom föreläsningar som är mycket intressanta så brukar Founders Alliance bjuda på bra seminariediskussioner om allt som rör entreprenörers utmaningar i vardagen såväl som de gånger du man genomgår något mer dramatiskt som förvärv eller exit. För egen del hamnade jag vid bordet som diskuterade Internet. Lagom brett ämnesval, eller hur? Den ständiga frågan som kommer upp när Internet diskuteras är hur man bäst marknadsför sig i denna kanal. Tänkte därför redogöra lite kort för vad jag anser nedan.

De trender inom marknadsföring som är rätt tydliga är att köparna i allt större utsträckning flyttar marknadsförings- och försäljningsbudgetar från traditionella media till Internet. Så har varit fallet under en längre tid, men problemet har hittills varit att köparna sällan förstått hur de skall hantera detta nya media. Därför har man använt Internet precis som TV eller print, dvs framförallt för branding. Även om detta fungerade hyfsat i början så har ”bannerblindheten” i ökad omfattning lett till att pengarna mer eller mindre kastats i sjön.

Fördelen med den nuvarande krisen är densamma som med alla andra kriser, den får oss att fundera på det vi gör. När allt går upp så är det lätt att tjäna pengar och då blir självkritiken desto mindre. Efter att tidigare inte mätt resultatet av marknadsföringen så noga så är det nu tvärtom många som faktiskt börjar räkna på vad de får för marknadsföringspengarna. Internet är då ett perfekt media eftersom man lätt kan mäta resultatet av de pengar som spenderas.

Det finns framförallt två sätt att marknadsföra sig på Internet. Antingen via banners eller liknade på olika sajter eller marknadsföring via olika sökmotorer. De vanligaste affärsmodellerna för sajter är; 1) banners till fast pris eller till ett visst pris per tusen exponeringar (CPM), 2) banners till ett visst pris per besökare som klickar på bannern (CPC), eller 3) banners till ett visst pris per ny kund eller såld vara/tjänst som kommer från bannern (CPA/CPO). Affärsmodellen för sökmotorerna är övervägande kostnad per klick (CPC), men det förekommer även resultatbaserade ersättningar beroende på antal nya kunder eller sålda varor/tjänster (CPA/CPO).

Den långsiktiga trenden för både sajter och sökmotorer går enligt min mening helt klart mot CPA/CPO. Utvecklingen är helt logisk och anledningen till detta är att CPA/CPO är det enda som garanterar resultat utifrån ett köparperspektiv. CPM och CPC kan alltid manipuleras i viss utsträckning antingen genom fejkade visningar eller klick alternativ genom att man felprissätter visningarna eller klicken. Om köparen alltid kontrollerar konvertering från visning och klick till faktiskt köp samt att priset ligger på en lönsam nivå så är det i och för sig ett mindre problem. Däremot finns alltid risken att priset för att få en ny kund eller ett köp är högre än det skulle behöva vara på grund av viss manipulation.

Det absolut mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra sig om man bedriver sin verksamhet online är sökmotoroptimering. Detta innebär att man ser till att ha 1) mycket, bra och relevant innehåll på sin sajt, 2) en sökmotoroptimerad struktur på navigeringen och sajten som säkerställer att sökmotorerna kan indexera och därmed visa innehållet samt 3) försöker få så mycket relevanta länkar som möjligt till sin sajt från andra sajter.

Det finns ett stort antal företag som kan hjälpa till med sökmotoroptimering. I valet av företag så är det viktigt att man som köpare säkerställer att man vet vad man får för pengarna. Pineberry, som du hittar här: sökmotoroptimering, arbetar med att hjälpa köpare få högre intäkter genom att synas bättre i sökmotorerna och vi jobbar med 100 % transparens. Ett exempel på detta är att vi även driver sajten www.sokmotorkonsult.se som ger gratis rådgivning och viss analys av optimeringen av sajtstrukturen på din sajt. Gå in och testa din sajt med de sökord som du anser är relevanta för din verksamhet.

Oavsett om du har en helt ny sajt eller en sajt som varit uppe länge och vill synas bättre i sökmotorerna både på kort och lång sikt så är mitt tips att börja med Google Adwords kampanjer, dvs sponsrade länkar som betalas per klick (CPC). Då syns du med en gång! Samtidigt så skall du direkt börja arbeta långsiktigt med att även komma högre upp i det naturliga sökresultatet genom att optimera innehållet strukturen på sajten. Du måste även arbeta aktivt med att försöka få så många och så bra länkar till din sajt från andra sajter som möjligt.

De främsta anledningarna till att du bör sikta på att komma högt upp i det naturliga sökresultatet och inte bara arbeta med Google Adwords är att; 1) majoriteten av de som söker faktiskt inte klickar på de sponsrade länkarna utan bara på länkarna i det naturliga sökresultat, 2) det är betydligt mer kostnadseffektivt och därmed även lönsammare, och 3) det inte går att manipulera på samma sätt som CPC.

Nu säger jag absolut inte att Google manipulerar CPC för Adwords, men det finns mindre nogräknade företag som ”hjälper” köpare att administrera sina Adwordskampanjer. En väldigt vanligt affärsmodell för dessa är att de tar en viss procent av kampanjbudgeten i ersättning. Då uppstår automatiskt ett egenintresse för dessa bolag att ha mycket klick samt höga priser per klick eftersom de då tjänar mer pengar snabbare. Och framförallt finns det inget intresse för dem att optimera kampanjerna så att priset per klick blir så lågt som möjligt vilket är bra för köparen.

Med risk för att ni tycker att jag säljer in mitt eget bolag Pineberry för mycket så måste jag ändå berätta att vi naturligtvis även hjälper till att sköta Adwordskampanjer. Som motvikt så vill jag samtidigt uppmana alla potentiella köpare att alltid ta in minst två offerter från olika leverantörer oavsett vad ni vill ha hjälp med. Det är aldrig fel att kunna jämföra priser och vad som ingår i de tjänster som erbjuds.

Förutom sökmotormarknadsföring som ju består av sponsrade länkar (Adwords) och sökmotoroptimering så är det naturligtvis i många fall en bra idé att även annonsera på olika sajter. Men, då är det enligt min mening alltid bäst för dig som köpare med CPA eller CPO som ersättningsmodell. Om du inte kan få detta så är det ändå viktigt att man som köpare lyckas mäta resultatet på något sätt.

Google Analytics ger bra möjligheter att mäta även CPM och CPC eftersom detta verktyg visar varifrån trafiken kommer. Man kan även lägga in spårning på konvertering från CPM/CPC till kund eller köpt vara eller tjänst. Ett annat tips är att jobba med kampanjsidor på sajten alternativt subdomäner till vilka trafiken skickas. Då får du ännu mer direkt och enklare mätning av resultatet. Sannolikheten att konverteringen från CPM/CPC till ny kund eller såld vara/tjänst även ökar i dessa fall är stor eftersom man enklare kan förtydliga budskapet på dessa kampanjsidor.

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör