Brandos kan räddas om leverantörerna tar över!

För att rädda Brandos undan konkurs har ett ackordsförslag nu presenterats där leverantörerna föreslås skriva av 75 % av sina fordringar. Några garantier för att de faktiskt får tillbaka de resterande 25 % finns inte. Av naturliga skäl är inte leverantörerna helt nöjda med förslaget.

Eftersom jag inte är part i ärendet så har jag inte detaljkunskap om förslaget eller situationen i övrigt. Givet att Advokat Kent Hägglund gjort sin hemläxa när han säger att det ser lovande ut om förslaget accepteras så tror jag ändå att det finns bättre sätt att minimera kapitalförstöringen och göra både Brandos och leverantörerna till vinnare.

Lösningen är  enligt min mening att leverantörerna i stället för att skriva av fordringarna tar över Brandos helt. De ca 67 mkr som avskrivningen skulle motsvara i pengar borde räcka gott och väl för att få ett klart majoritetsägande. Den stora fördelen är att om Brandos då lyckas framöver så får leverantörerna tillbaka alla sina pengar på sikt.

Det som dessutom måste till är att Brandos i framtiden till skillnad från de flesta av sina konkurrenter börjar fokusera på lönsamhet. Dvs, inga fria returer eller fri frakt! Det är lätt att tro att det är omöjligt så länge som konkurrenterna erbjuder det, men det går. Ge bättre service, ha bättre logistik och ha ett sortiment som är bättre anpassat till efterfrågan i stället.

Givet att Brandos har behandlat sina kunder väl tidigare så kommer en stor del av kunderna att fortsätta handla hos Brandos även utan fri frakt och fria returer. Visst kommer den totala omsättningen att gå ner, men om man i gengäld får ett lönsamt bolag som kan fortsätta att växa, om än lite långsammare, så är det värt det.

Dessutom bör Brandos framöver strunta i att göra reklam i TV och print media och i stället fokusera helt på marknadsföring online. Idag kan man som annonsör nå precis lika stor räckvidd i digitala kanaler som i mer traditionella kanaler. Marknadsföring online har däremot den stora fördelen av att kosta mycket mindre och ge direkt mätbar avkastning vilket skapar lönsamhet!

Att lyckas med marknadsföring online förutsätter så klart att man vet vad man gör. Det går inte att köra på som i TV och print, dvs utan att tänka och utan att räkna på allt. Gör Brandos rätt kan de med mindre än hälften så stor marknadsföringsbudget faktiskt få mer effekt än de fått historiskt! Detta eftersom de online får direkt mätbar försäljning snarare än ”branding”. 

Rätt hanterad sökmotoroptimering, AdWords, affiliatemarknadsföring och medieköp i rätt kanaler till rätt pris är en stor del av lösningen. Det finns de som hävdar annorlunda, men det är tyvärr bara för att de inte alls vet vad de håller på med.

Brandos leverantörer måste i detta läge välja vad de tycker är bäst. Att skriva av 75 % av fordringarna, hålla för öronen och hoppas att den slutliga smällen inte kommer, eller ta kontroll över situationen och rädda hem pengarna. För mig är det senare ett självklart val!

Ring mig så tar vi ett förutsättningslöst möte och ser om vi kan rädda Brandos tillsammans!

Av Stefan Mahlstein, Entreprenör